سه شنبه, 6 آبان 1399
کد خبر: 13096
انتقاد رضا بنفشه خواه از مسئولین نسبت به وضعیت هنرمندان پیشکسوت

تا ما هنرمندان زنده‌ایم به سراغ ما بیایید و از ما دلجویی کنید

آوینی فیلم: بازیگر "ماجراهای آقای خیرخواه" و "رانت‌خوار کوچک"، پول‌دادن و نقش گرفتن را معضل امروز دانست و گفت نظارت امروز ضروری و لازم است تا برخی از تهیه‌کنندگان، پسرخاله‌هایشان را جلوی دوربین نیاورند یا فلان جوان علاقه‌مند، برای بازیگر شدن پول ندهد.

آوینی فیلم: رضا بنفشه‌خواه بازیگر پیشکسوت با "مخمصه" وارد تلویزیون شد، "مردی که زیاد می‌دانست" و "مدرسه پیرمردها" خاطره‌هایی است که از او به جا مانده است. در این سالها کمتر بازی می‌کند چون اعتقاد دارد نقش‌های تکراری شده‌اند و یا به کسانی واگذار می‌کنند که سفارشی‌ به پروژه‌ها دعوت می‌شوند. یا برخی اوقات هم تهیه‌کنندگان به وعده‌های مالی‌شان عمل نمی‌کنند. از آخرین سریال‌هایی که از او روی آنتن تلویزیون دیدیم به "دارا و ندار" مسعود ده‌نمکی در سال 1389 برمی‌گردد؛ "همه با هم" محمدرضا آلادین و همچنین قسمت‌هایی از سریال "شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" در سال 1390 ایفای نقش کرده است.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , سینمای ایران , تئاتر , شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران ,

او بازیگر "ماجراهای آقای خیرخواه" است؛ پدر بیژن بنفشه‌خواه و برادر مرحوم محمود بنفشه‌خواه است؛ او اعتقاد دارد سریال‌های امروز تلویزیون چندان جذاب نبوده‌اند و از موقعیت‌های نمایشی و محتوایی خوبی برخوردار نیستند. باید بهای بیشتری به فیلمنامه‌های سریالها داده شود و در نگارش متون استفاده از ادبیات غنی ایران در دستور کار قرار گیرد چون به نظرم مجموعه‌های تلویزیون کمی آبکی شده است.

رضا بنفشه‌خواه درباره نبودنش در سریال‌های امروز تلویزیون تأکید کرد که یا پیشنهادی نمی‌شود، یا نقش‌های تکراری‌اند و یا این پیشنهادها به گونه‌ای است که نمی‌توانیم قرارداد ببندیم؛ یا معضل دیگر این است که تهیه‌کنندگان متعهد به پرداخت دستمزد بازیگران خصوصاً پیشکسوت‌ها نیستند.

این بازیگر پیشکسوت و قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون در "اجاره‌نشین‌ها" بازی کرده و بارها با سریال‌هایی طنز به ماه رمضان و عید نوروز آمده است.  سریال‌هایی مثل "پشت کنکوری‌ها"، "رانت‌خوار کوچک"، "بانویی دیگر" و "موج و صخره". طنز "باغچه‌مینو" که او در کنار فتحعلی‌اویسی و سیدجواد رضویان ایفای نقش کرده، این روزها به تلویزیون آمده و از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.

بنفشه‌خواه گفت‌وگو را با طرح معضل امروز سینما و تلویزیون شروع کرد؛ جایی که گفت: زد و بند بازی آنقدر فراگیر شده که چهره‌ای را می‌گذارند و از بقیه پول می‌گیرند؛ یا نقش‌های کوتاه و بدون کاربرد به بازیگران پیشکسوت پیشنهاد می‌شود یا از ما می‌خواهند کمتر بگیریم؛ بسیاری از بازیگران هم سه روز و چهار روز کار می‌کنند، سه ماه و چهار ماه باید دنبال حق و حقوق‌شان باشند. جالب است بدانید هنوز دنبال برخی از دستمزدهایم می‌روم که کار کرده‌ام و نگرفته‌ام.

وی در خصوص اینکه چرا آنقدر پسرخاله و پسرعمه و فامیل و دوست و آشنا جای کاربلدها را گرفته‌اند، تأکید کرد: بسیاری از کاربلدهای ما با چشم خودشان می‌بینند چطور تهیه‌کنندگان پسرخاله‌ها و پسرعمه‌هایشان را می‌آورند و به آنها نقش می‌دهند؛ سوالشان این است که اینها نه استحکام و سوژه و بازی دارند و نه حسّ بازیگری و کاراکترپذیری را به مخاطب القاء می‌کنند پس چرا هستند؟! برای اینکه متأسفانه برایشان فرقی نمی‌کند چه کسی این نقش را بازی کند؛ فقط گیشه برایشان اهمیتی دارد. به آن چهره‌ای که اصطلاحاً گیشه را برایشان تأمین می‌کند مبلغی می‌دهند و از بقیه مبلغی هم می‌گیرند. یادم نرفته که کسانی را دیده‌ام چندین میلیون داده‌اند نقش گرفته‌اند.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , سینمای ایران , تئاتر , شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران ,

بنفشه‌خواه به ماجرای جوانی اشاره کرد که بعد از 6 ماه به او زنگ زد و ماجرای پول دادن و نقش گرفتنش را تعریف کرد؛ او گفت:  یادم نمی‌رود جوانی بعد از 6 ماه با من تماس گرفت و اصلاً نام و صدایشان را فراموش کرده‌ بودم؛ اما همه سر صحنه مرا عمو رضا صدا می‌کردند و او هم به من گفت عمو رضا من فلانی‌ام! به جا نمی‌آورید. گفتم: شما را ببینم یادم می‌آید. من نمی‌توانم از خانه بیرون بیایم به دلیل آسیب‌دیدگی همسرم اما شما بیایید خانه من. آمد و به من گفت: می‌دانید بابت همان سکانسی که بازی کردم چقدر از من گرفته‌اند؟ این موضوع برای سه سال پیش است؛ گفتم: گرفتند؟ گفت: بله، 29 میلیون تومان؛ یکی دیگر گفت: 11میلیون تومان.

وی افزود: وقتی نظارت وجود ندارد به سراغ این آقای تهیه‌کننده نمی‌روند که چه هزینه‌هایی کرده و چه دستمزدهایی را داده است. آیا این فامیل‌بازی و دوست و آشنا و حتی نقش‌فروشی در این پروژه بوده است؟ یکبار باید بررسی کنند تا همه‌چیز روشن شود. باید به سراغ تهیه‌کنندگانی بروند که مثلاً به آن جوان علاقه‌مند بازیگری که پول خرج می‌کند تا جلوی دوربین برود. این نظارت را باید جدی گرفت و هرچه زودتر جلوی این معضل را بگیرند.

بازیگر "ماجراهای آقای خیرخواه" با اشاره به اینکه همه می‌خواهند بازیگر شوند، خاطرنشان کرد: شغل ما جذابیت کاذبی پیدا کرده هیچ‌کس نمی‌آید از شما بپرسد شما چطور بازیگر و کارگردان شده‌اید؟ همه می‌خواهند بازیگر بشوند و خیال می‌کنند آن پول را که بدهند یک شبه می‌توانند به جایی برسند که از پروژه‌های بعدی چند صد میلیون دستمزد بگیرند.  این جذابیت کاذبی است یک عده‌ای هم جوان و علاقه‌مندند و عشق این کار را دارند می‌آیند؛ یک پولی می‌دهند و بازی می‌کنند به هیچ‌جا هم نمی‌رسند و دلمان هم می‌سوزد که چرا چنین رویه‌ای حاکم شده است؟

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , سینمای ایران , تئاتر , شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران ,

وی با اشاره به کارهایی که در گذشته ساخته می‌شد خصوصاً برای تلویزیون که رفتارهای اجتماعی درست و سبک زندگی را آموزش می‌داد، افزود: نقش‌ها و سریال‌ها و فیلم‌ها گویای این نیست که دردی را از جامعه دوا کند، راهکاری برای فلان معضل و مشکل دهد؛ من اعتقاد دارم امروز نه تنها نمی‌خواهیم یاد بدهیم فقط می‌خواهیم آنتن را پرکنیم. من به عنوان یک مخاطب وقتی پای تماشای فیلمی می‌نشینم که احساس می‌کنم یک کتاب خوانده‌ام. آیا آن کتاب ارزش خواندن داشته و یا وقت مرا تلف کرده است؟ الان من هفته‌ای سه چهار تئاتر می‌روم و می‌بینم؛ با خودم می‌گویم آیا دیدنش ارزش داشت و یا در رودربایستی قرار گرفته‌ام و رفته‌ام؟ برخی اوقات مرا شگفت‌زده می‌کند و برخی مواقع هم می‌رویم پشیمان می‌شویم.

بنفشه‌خواه خاطرنشان کرد: ما هنرمندیم و به حمایت مادی و معنوی نیاز داریم؛ چرا که اگر کاری می‌کنیم به خاطر آن دغدغه‌هایی است که برای بالا بردن فرهنگ جامعه داریم. ما قدر این مردم را می‌دانیم و به این فرهنگ غنی ایرانی احترام می‌گذاریم؛ وقتی جایی می‌رویم مردم چه محبتی به ما می‌کنند. دوست داریم این محبت را مسئولین هم به ما داشته باشند. اینها که می‌بینند کسی گرفتار است پرس‌وجو کنند و ببینند چه گرفتاری دارد. الان بسیاری از هنرمندهای ما مستأجرند؛ اگر دری به تخته خورده و من خانه‌ای دارم به دلیل این است که همسرم دبیر آموزش و پرورش بوده و از طریق شرکت تعاونی مسکن آنجا آپارتمانی هم خریده‌ایم؛ مصداق بارز آن پسر خودم بیژن، مستأجر است. درخواست داریم تا ما هنرمندان زنده‌ایم به سراغ ما بیایید و از ما دلجویی کنید. به خانواده‌ها و گرفتاری‌‌هایشان از نظر مادی و معنوی رسیدگی کنید.

منبع: تسنیم

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.