جمعه, 22 آذر 1398
کد خبر: 12458
پیرامون نقش رسانه ها در گسترش فرهنگ اربعین

پیش به سوی دروازه های جهانی

آوینی فیلم: از رسانه هایی که از پول حاکمان مستبد و سلطه جو ارتزاق می کنند و زیر سایه ملکه روزگار می گذرانند یا چشم به راه پولهای سعودی هستند، انتظار نمی رود اخبار کوچک و بی اهمیت و گاه زرد خود را رها کرده و به نمایش تصاویری بپردازند که در دلشان هراس ایجاد می کند. با این شرایط و سیاست سیاه رسانه های غربی تنها راه ممکن، گسترش نفوذ رسانه های داخلی در سطح جهانی است.
آوینی فیلم

وقتی تصاویر پیاده روی اربعین از جلوی چشمان بیننده گذر می کند، تنها آرزویش گام نهادن در مسیر کربلا است و وقتی در جمع عاشقان آقا اباعبدالله الحسین(ع) قرار می گیرد، همه دنیا برایش کوچک می شود جز آن نقطه ای که در آن قرار دارد و آن مسیری که پیش رو دارد و عمود بر همه تصوراتی است که از زیبایی می توان داشت.

روزهای پیاده روی اربعین، نهایت شکوه عشق است، وقتی هیچ معنای زمینی برایش نمی توان مترادف کرد. در سرزمینی که عاشقان با تمام عشق و تمنا در حرکت هستند، تصاویری به دست می آید که اوج هر تصویر عاشقانه می تواند باشد. و در برابر عظمت این رخداد، دوربین ها احساس حقارت می کنند که چدر کوچک هستند برای نمایش گستره ی این دلدادگی. اما نمی توان از رسانه و تاثیر عظیمی که می تواند برای بینندگان جهانی به همراه داشته باشد، به راحتی گذشت.

پیاده روی اربعین

به گزارش آوینی فیلم، وقتی حوادث نه چندان بزرگی در کشورهای غربی به عنوان کاشتی برای برداشت های سیاسی و ایدئولوژیک نزد صاحبان قدرت مورد استفاده قرار می گیرد و رسانه ها در یک تعامل شکل گرفته با حاکمیت، تصویری ساختگی از اتفاقی معمولی می سازند و با چاشنی تخیل سعی می کنند وقایع را به نفع سیاست های دیکته شده سوق بدهند، جای تامل باقی می ماند که چرا عظیم ترین اتفاقات بشری در ماهیتی کاملا واقعی نمی تواند حقانیت خود را در عرصه رسانه به دست آورد و این همه غرور از شکوه مسلمانی نمی تواند مرزهای تماشای جهانیان را درنوردد.

اشکال از کم کاری رسانه های داخلی است یا سانسور خبری رسانه های غربی که راهی به سمت نمایش حقیقت ندارند؟ هر چه باشد نمی توان باز هم با سکوت یا انکار از کنار واقعیت گذشت و از تاثیر مهم «رسانه» در پیشبرد اهداف استراتژیک غافل ماند. زمانه، زمانه ای است که بیش از جنگ دفاعی، مجهز بودن و اقتدار در جنگ نرم به کار می آید و قدرت نمایی در فضای رسانه ای همانند استفاده از تجهیزات نظامی در نبردی پرسرعت و پر هیاهو است. ما به دور از نیاز به هرگونه هیاهو و جنجال به سبک رسانه های غربی، اصل ماجرا را در اختیار داریم. «همزیستی مسلمین زیر چتر امامت و ولایت.» در مسیر کربلا آنچه زبان ها را یکی می کند و دلها را کنار هم قرار می دهد، عشق به حسین(ع) است و اشتیاق برای قرار گرفتن در سپاه حقیقت. در مسیر پیاده روی اربعین، مردمانی از کشورهای مختلف در کنار هم دوستی را برمی گزینند چرا که پیشوایشان، امامی مهربان و حقیقت جو است و چه شگفت انگیز که بخش مهمی از این جماعت همراه را کسانی تشکیل می دهند که روزگاری نه چندان دور اسیر قدرت طلبی دیکتاتوری چون صدام شده بودند. اما حالا همان کشورهایی که دستی بر آتش جنگ و نفاق داشتند و حامی زورگوی بعثی شده بودند، در برابر این دوستی و برادری ملت ایران و عراق در مسیر دلدادگی کاملا سکوت کرده اند.

کجا هستند رسانه های پرمدعای خبری که در هر اتفاق کوچکی ورود پیدا می کنند و از دخالت در مسائل داخلی کشورها لحظه ای دور نمی مانند ولی تصاویر زیبای همدلی دو ملت دوست و همسایه را نمی بینند؟! کجا هستند شبکه های خبری که عنوان جهانی دارند ولی جهان تنها در محدوده سیاست های سیاستمدارانشان تعریف می شود و به همین دلیل عجیب نیست که پرشکوه ترین و عظیم ترین اجتماع سالیانه بشری را نادیده می گیرند و نه علاقمند به اعزام خبرنگاری هستند و نه می توانند زبان به تائید واقعه عظیم اربعین حسینی داشته باشند.

پیاده روی اربعین

به گزارش آوینی فیلم، از رسانه هایی که از پول حاکمان مستبد و سلطه جو ارتزاق می کنند و زیر سایه ملکه روزگار می گذرانند یا چشم به راه پولهای سعودی هستند، انتظار نمی رود اخبار کوچک و بی اهمیت و گاه زرد خود را رها کرده و به نمایش تصاویری بپردازند که در دلشان هراس ایجاد می کند. هراس غربی ها از حضور میلیونی مسلمانان در روزهای منتهی به اربعین حسینی، همانند وقتی است که هیچ پاسخی بابت جاسوسی ها و تهمت زنی ها و تفرقه افکنی ها ندارند و اصولا سیاست خبری شان با دروغ و تحریف همراه است، پس این نوع نگاه دروغین چگونه می تواند به انتشار واقعیتی دست بزند که سراسر راستی و حقیقت است و گستره حضورش انکار ناشدنی است و نمی توان هیچ وصله ای بر آن چسباند چرا که تنها دلیل راه اندازی اجتماع میلیونی اربعین، عرض ارادت و قبول مسئولیت مسلمین برای هم رکابی در کاروان امام حسین(ع) است.

 به گزارش آوینی فیلم، با این شرایط و سیاست سیاه رسانه های غربی تنها راه ممکن، گسترش نفوذ رسانه های داخلی در سطح جهانی است، تا آنجا که هر انسان مسلمان بتواند رسانه ای شود برای نمایش واقعیت های اربعین. و در شکلی حرفه ای تر و کامل تر، رسانه های داخلی باید بتوانند با مشارکت نهادها و متولیان فرهنگی در داخل و خارج از کشور، راهی به دروازه های جهانی بیابند و رسانه ایرانی در ابعاد بین المللی چنان مجهز و به روز و کارآمد باشد که مخاطبان بایکوت مانده غربی را جذب خود نماید. همان مخاطبانی که علاقمند به دانستن واقعیت ها هستند ولی در پیله سیاست های گمراه کننده و سیاست ورزانه رسانه های غربی گرفتار آمده اند و راهی برای تماشای حقیقت ندارند.

پس راه پیشنهادی برای گسترش فرهنگ اربعین حسینی، تجهیز قوای رسانه ای برای حضور در جنگ جهانی است که امروز، برنده اصلی از میدان رسانه و فرهنگ بیرون می آید.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.