جمعه, 1 آذر 1398
کد خبر: 12397
فلورا سام کارگردان مجموعه تلویزیونی «مرضیه» گفت

دوست داشتم به فرهنگ امام حسین(ع) به شکلی کاربردی نگاه کنم

آوینی فیلم: فلورا سام کارگردان مجموعه تلویزیونی «مرضیه» درباره ساخت این سریال و دوری پنج ساله‌اش از تلویزیون به صحبت پرداخت.

آوینی فیلم: فلورا سام در گفت‌وگو با بانی‌فیلم در پاسخ به این سوال که طرح اولیه سریال «مرضیه» چگونه شکل گرفت و اینکه آیا از ابتدا قرار بود این سریال را برای پخش در ایام ماه محرم و صفر مقابل دوربین ببرد اظهار داشت: همیشه دوست داشتم به فرهنگ و رفتار امام حسین(ع) در عاشورا به شکلی کاربردی نگاه کنم. در واقع دوست داشتم ببینم مردم ما در زمانه حاضر چه بهره‌ای از فرهنگ و منش امام حسین(ع) می‌برند. آیا ما عشق و ارادتمان نسبت به سالار شهیدان را در پستوی خانه نگه می‌داریم و تنها آن را در ۱۰ روز محرم بیرون می‌آوریم و از آن صحبت می‌کنیم. آیا بهتر نیست که این فرهنگ در کل روزهای سال در زندگی‌مان جاری و ساری باشد.

وی افزود: وقتی قرار بر این شد که ما کاری را برای ماه محرم آماده کنیم، به سراغ همین پیش فرض خودم رفتم و سعی کردم چیزی را بنویسم که پایه‌اش بر اساس همین موضوع باشد. داستان ما حول محور مردی به نام علی می‌گردد که خبرنگار است و نسبت به امام حسین و یارانش ارادت فراوانی دارد. او در طول داستان و طی پروسه‌ای باید میان ایستادن در مقابل ظلم و حفظ بنیان خانواده‌اش یکی را انتخاب کند. شخصیت اصلی قصه ما در نهایت تصمیم می‌گیرد به تأسی از امام حسین(ع) در مقابل ظلم پا جای کسی بگذارد که در ماه محرم برایش عزاداری می‌کند. تصمیمی که برای این کاراکتر چندان آسان نیست و وی در نهایت برای انتخاب آن از خانواده‌اش می‌گذرد. داستانی تقریبا شبیه به اتفاقاتی که برای امام حسین(ع) در کربلا رخ داد و همین امر مقدمه‌ای شد تا «مرضیه» به عنوان سریال مناسبتی شبکه دوم سیما روی آنتن رود.

این کارگردان در ادامه درباره همکاری با دو نویسنده خانم دیگر برای نگارش فیلمنامه «مرضیه» و نوع شکل‌گیری این همکاری گفت: بله در نگارش فیلمنامه از خانم‌ها پریسا شمس و نسیم عرب‌امیری تا حدودی کمک گرفتم. خانم عرب‌امیری در یکی – دو و خانم شمس در چهار – پنج قسمت با من همکاری داشتند. در نهایت نیز برای یکدست شدن متن‌ها آن را بازنویسی نهایی می‌کردم. متأسفانه روند شکل‌گیری فیلمنامه بسیار سریع پیش رفت و من فرصت کافی برای نگارش متن‌ها و بررسی نظرات دو نویسنده دیگر را نداشتم. علاوه بر این باید به امور دیگر پروژه از جمله انتخاب بازیگران و لوکیشن‌ها و… نیز می‌پرداختم. مجموع این اتفاقات به اضافه برخی مشکلات شخصی باعث شد برای نگارش متن‌ها مقداری کمک بگیرم.

سام در پاسخ به این سوال که برای پرداختن به زندگی یک خبرنگار و نمایش فضای محل کار وی که به شکل باورپذیری در مجموعه به تصویر کشیده شده، آیا با اصحاب رسانه و یا خبرنگاران مشاوره‌ای داشته، گفت: به هر حال به خاطر حرفه‌ام سال‌های متمادی با دوستان خبرنگار آشنا و با آنان در ارتباط هستم. متوجه‌ام که بعضی از خبرنگاران و اصحاب رسانه فعالیت‌های بسیار خوب و تأثیرگذاری را در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهند و دوست داشتم بتوانم درباره‌شان کاری بسازم. به هر حال در سال‌های اخیر کمتر در اثری به خبرنگاران و زندگی پردغدغه‌شان پرداخته شده بود. ضمن اینکه شخصیت اصلی ما بر اثر همین شم خبرنگاری‌اش است که ناخواسته وارد یک پرونده جنجالی می‌شود و قصه اصلی داستان ما شکل می‌گیرد.

کارگردان «مرضیه» درباره انتخاب بازیگران و بخصوص انتخاب داریوش ارجمند در قامت یک دکتر که کمتر از وی چنین نقش‌هایی را دیده‌ایم نیز گفت: به نظرم آقای ارجمند جزو بازیگران درجه یک و توانای سینما و تلویزیون ما هستند و فکر می‌کنم هر کاراکتری که ایفا می‌کنند می‌توانند به خوبی از عهده آن نقش برآیند حتی اگر در کارنامه کاری‌شان تجربه ایفای چنین نقشی را نداشته باشند. در مورد خانم خیراندیش نیز همین عقیده را داشتم. از وی به تازگی سریال «هیولا» پخش شده بود و خب طبیعی است که مخاطبان او را بیشتر با نقش‌های مفرح و کمدی به یاد آورند. با این حال خانم خیراندیش کارشان را بسیار خوب بلد هستند و در نقش زنی روی ویلچر با تمام مشکلاتی که برایش پیش آمده و ناتوانی‌هایی که دارد از خودش ابتکار به خرج داده و زندگی‌اش را سر و سامان می‌دهد. به نظرم هر دوی این دو بزرگواران بسیار نقش‌هایشان را خوب بازی کردند و به عنوان کارگردان اثر از انتخابشان رضایت کامل دارم.

سام در ادامه درباره دوری پنج ساله خود از تلویزیون که بعد از ساخت سریال «بی قرار» تا مجموعه «مرضیه» به وجود آمد اظهار داشت: بله متأسفانه بعد از سریال «بی‌قرار» تا زمان تولید سریال «مرضیه» حدود پنج سال برای تلویزیون کاری نساختم و برای خودم هم این اتفاق عجیب بود. بخصوص اینکه قبل از «بی‌قرار» سریال «باغ سرهنگ» را ساختم که یک سریال طنز و مفرح بود و مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفت. نکته جالب اینکه در این پنج سالی که کار نکردم همین مجموعه «باغ سرهنگ» حداقل هر سال از یکی – دو شبکه بازپخش شده و از شبکه آی فیلم نیز مجددا سه بار روی آنتن رفته است. معمولا در اینطور مواقع وقتی کارگردانی کاری را می‌سازد که با اقبال مخاطبان مواجه می‌شود، کار بعدی را با فاصله کمتری مقابل دوربین می‌برد. حتی خاطرم هست وقتی طرح «باغ سرهنگ ۲» را به مدیران ارائه دادم در شورای سیاست‌گذاری گروه مورد استقبال قرار گرفت، اما واقعاً متوجه نشدم که چه اتفاقی افتاد که ترجیح دادند در تلویزیون کار نکنم.

وی در پایان گفت: در طول این پنج سال برخی از مدیران صراحتا اعلام کردند که بهتر است شما کار نکنید و هیچوقت دلیل آن را نیز متوجه نشدم. من برای تلویزیون سریال‌هایی ساخته‌ام که هر کدام با وجود برخی کاستی‌ها از استانداردهای مناسبی برخوردار بوده‌اند. با این حال باید از حمایت شخص آقای جعفری‌جلوه به عنوان مدیر شبکه دو و آقای دیبایی به عنوان قائم مقام شبکه و همچنین دکتر کرمی در سیمافیلم تشکر کنم که دوباره به من اعتماد کردند. امیدوارم خروجی سریال «مرضیه» به گونه‌ای باشد که مردم آن را دوست داشته باشند. خوشحالم که این سریال توانست روایت متفاوت و دیگری از مراسم عاشورا و فرهنگ عاشورایی را به مخاطب ارائه کند.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.