دوشنبه, 27 آبان 1398
کد خبر: 12314
نقد جریان فرومایه ای که به «کلوپ همسران» ختم می شود!

تصاویری که نگاه مخاطب را زهرآگین می کند

آوینی فیلم: حالا جز چند کارگردان شاخص همچون ابراهیم حاتمی کیا که همچنان اصرار دارند بر اساس اصول خود حرکت کنند و چند فیلمساز موج سوار و چند سینماگر فستیوال پسند و غرب زده، دیگران سوار بر یک قایق بی پشتیبان از مخاطب آگاه  نشسته اند که هر لحظه ممکن است سوراخش تمام فضای موجود را تسخیر کند و سرنشینانش را به غرق شدن برساند. تا آن زمان باید همچنان شاهد تصاویر وقیحانه ای بود که زن و مرد را در کنار هم رو به دریا نشان می دهد!
آوینی فیلم

وقتی سینماگران اجتماعی ساز که عمری در زمینه سینمای جدی کار کرده و حتی منتقد آثار سخیف کمدی بودند، خود در دام کمدی های نازلی از جنس فیلمفارسی قرار می گیرند، دیگر نشانه ای از پایان عمر «سینمای بومی» در این سرزمین است. حالا جز چند کارگردان شاخص همچون ابراهیم حاتمی کیا که همچنان اصرار دارند بر اساس اصول خود حرکت کنند و چند فیلمساز موج سوار و چند سینماگر فستیوال پسند و غرب زده، دیگران سوار بر یک قایق بی پشتیبان از مخاطب آگاه  نشسته اند که هر لحظه ممکن است سوراخش تمام فضای موجود را تسخیر کند و سرنشینانش را به غرق شدن برساند. تا آن زمان باید همچنان شاهد سردرها و تابلوهای نامناسب و وقیحانه ای بود که زن و مرد را در کنار هم رو به دریا نشان می دهد و باز هم داستان مردانی که تمایلات ناهنجار دارند و خلوت نشینی دور از همسر را جستجو می کنند و زنانی که به سبک فیلمفارسی های پیش از انقلاب، توطئه مردانه را نشانه می گیرند و خواننده بی صدا و دلقک باز مضحکی که همراه این جماعت بی خانواده هستند. گویی رنگ لباس ابتذال دیروز تغییر کرده و از سیاه سفید به رنگی تغییر یافته است و حالا هر فیلمسازی با هر دلیلی فضایی برای رفع عطش مادی خود می جوید و با هر داستان بی پایه ای راه گیشه را می یابد.

مهدی صباغ زاده

به گزارش آوینی فیلم، مهدی صباغ زاده که از نسل اول سینماگران پس از انقلاب بود و با فیلم هایی به ظاهر انقلابی و در مسیر نقد فضای ارباب رعیتی با «آفتاب نشین ها» و با پول توجیبی دوستانش- بیژن امکانیان و فریدون جیرانی- پا به عرصه گذاشت، حالا بعد از سالها از «تعاونی» جمع و جور دوستانه به فیلمی در راستای ترویج تفکر سرمایه گذاری رسیده است. فیلمساز کهنه کاری که در سال 1362، فيلم سينمايی «پرونده» را برای بنياد مستضعفان و جانبازان ساخته بود و فیلم «سناتور» را به عنوان اثری خاطره انگیز از سینمای سیاسی کارگردانی کرد، در این روزها به «کلوپ همسران» رسیده است. هر چند باید شک کرد به جنس و کیفیت محصول دیروز که لعابی انقلابی و درون مایه ای تهی داشت و باز هم به اینجا رسید که روند بی منطق و بی تفکر در شرایط متفاوت تحت رنگ های مختلف می تواند بروز یابد و اگر مورد حمایت بی منطق قرار بگیرد، در زمانه ای دیگر با رنگی متمایز و تحت عنوان و موضوعی متفاوت ظهور خواهد کرد.

مهدی صباغ زاده

به گزارش آوینی فیلم، فیلم هایی از جنس «کلوپ همسران» که تصویری قدیمی از مردان بی خانواده و زنان بی بهره از احساس را نمایان می سازد و باز هم به سراغ کلیشه هایی مثل زن ذلیلی می رود، نه جای نقد دارد و نه امکانی برای رودر رو شدن منطقی با یک اثر هنری. چرا که خالی از هرگونه ظرافت هنری است و مقصود سازنده تنها جذب مخاطب با وسیله ای دم دستی است و نتیجه فروش هر چه باشد در نهایت سرشکستگی کارگردان و عوامل کار و مرگ مخاطبی را خبر می دهد که ذائقه اش با محصولات بنجل به تاراج رفته است. چرا که نمایش سه مرد با شلوارک و دیالوگ ها و روابط آشنا در مناسبات سخیف فیلمفارسی چنان در تار و پود فیلم هایی مثل «کلوپ همسران» پیچیده که اجازه تامل به مخاطب را نمی دهد؛ شاید که لحظه ای درنگ کند و از خود بپرسد که در سالن سینمایی که مضحک بودن را با کمدی اشتباه گرفته، چه می کند؟!

فیلم کلوپ همسران

حالا می ماند رده بندی سنی فیلم هایی مثل «کلوپ همسران» که عنوان «منفی 15» را بر پیشانی اش دارد ولی کارکردی متضاد یافته و دعوتی است از سوی تیم سازنده و سازمان سینمایی برای بالا بردن عطش مخاطبان تا وارد سینمایی شوند که فیلمی با محدودیت نشان می دهد! این هم از آن سیاست های پا در هوای مسئولان سینمایی است که بدون ایجاد ساز و کار نظارت بر سالن های سینمایی تنها با نمایش یک عدد از نگاه خود به حمایت از کودک و خانواده پرداختند ولی شواهد نشان می دهد که این تمهیدی برای تولیدکنندگان و راهی برای صادرکنندگان مجوز فیلم هایی است که مساله دارند. فیلم هایی خنثی اما بی حیا، بی کیفیت اما پر مدعا که تنها ذهن و قلب و احساس مخاطب ایرانی را زهرآگین می کنند!


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.