پنجشنبه, 10 مهر 1399
کد خبر: 12153
گفتگوی آوینی فیلم با «احمد یوسف زاده» نویسنده «آن بیست و سه نفر» درباره نسبت سینما با ادبیات دفاع مقدس

بعضی از سینماگران نسبت به دفاع مقدس در خود تعهدی نمی بینند!

آوینی فیلم: در روزهای بزرگداشت هفته دفاع مقدس پرداختن به موضوع مهم و جامانده ی «فاصله میان سینما با ادبیات دفاع مقدس» می تواند به شرایط نامساعد تولید آثار سینمای دفاع مقدس کمک کند. در این راستا «آوینی فیلم» از نظرات یکی از فعالان حوزه ادبیات دفاع مقدس استفاده کرد و طی گفتگو با «احمد یوسف زاده»؛ نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر» موضوع فوق را در میان گذاشت. یوسف زاده در این مصاحبه همچنین از شکل گیری سومین بخش داستان اسارتش گفت.
آوینی فیلم

احمد یوسف زاده از جنس آزادگی است و با نوشتن سر و کار دارد. یک نفر از جمع بیست و سه دلاور نوجوان که سردار سلیمانی برایش نوشت: «احمد عزیزم؛ تقریظ و تحسین رهبر عزیزمان مرا تشویق به خواندن کتابت کرد و پس از قرائت آن به مقامت غبطه خوردم...» احمد یوسف زاده که هنوز از ملاقات با مقام معظم رهبری و دریافت نامه زیبای حاج قاسم سلیمانی به خود مشعوف است، با آوینی فیلم به گفتگو پرداخت.

هر چند احمد یوسف زاده چند سالی است که در حوزه «ادبیات دفاع مقدس» فعالیت های مستمر و قابل توجهی دارد ولی با تولید و نمایش فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» بود که نام او و دیگر قهرمانان نوجوان دیروز رسانه ای شد. مردی که از جنس آزادگی است و با نوشتن سر و کار دارد. یک نفر از جمع بیست و سه دلاور نوجوان که سردار سلیمانی برایش نوشت: «احمد عزیزم؛ تقریظ و تحسین رهبر عزیزمان مرا تشویق به خواندن کتابت کرد و پس از قرائت آن به مقامت غبطه خوردم...» احمد یوسف زاده که هنوز از ملاقات با مقام معظم رهبری و دریافت نامه زیبای حاج قاسم سلیمانی به خود مشعوف است، حال در هفته دفاع مقدس و هنگامی که چندان زمانی تا اکران سینمایی فیلم «بیست و سه نفر» باقی نمانده است، با آوینی فیلم به گفتگو پرداخت.

احمد یوسف زاده

 «احمد یوسف زاده» در گفتگو با آوینی فیلم درباره روند شکل گیری تازه ترین اثرش توضیح داد: موضوع کلی مجموعه کتاب «بیست و سه نفر»، پرداختن به ماجراهای اسرای نوجوان بود که کتاب اول به اسم «آن بیست و سه نفر» منتشر شد. کتاب دوم درباره دو سال اسارتم در اردوگاه اطفال و به همین اسم بود. بعد از دو سال من را از اردوگاه اطفال به اردوگاه موصل منتقل کردند و ما بچه های بیست و سه نفر در اردگاههای مختلف پخش شدیم و من و چند نفر دیگر به اردگاه موصل رفتیم. کلا قرار است خاطرات اسارتم را از اول تا آخر طی چند کتاب به شکل داستانی بیان کنم و حالا در کتاب جدیدم قرار است قسمت سوم خاطرات را در کتابی که در دست تحقیق دارم، منتشر کنم.

نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر» درباره ماجرای سومین بخش از کتاب خاطرات اسارتش گفت: مقطع سوم شامل پنج سال از دوران اسارتم از سال 1364 تا 1369 است. این خاطرات از سومین سال اسارتم آغاز می شود، زمانی که از اردوگاه اطفال وارد اردوگاه موصل می شوم. الان در حال گفتگو با دوستان آن اردوگاه هستم و امیدوارم در سال آینده این کتاب منتشر شود چون این روزها درگیر پایان نامه دکترایم هستم که آن هم درباره دفاع مقدس است.

احمد یوسف زاده

احمد یوسف زاده ادامه داد: وقتی صدام با یک نقشه ضدایرانی، ما 23 نوجوان را در یک اردوگاه جمع کرد و بعد هم نقشه اش خنثی شد، یکسری درگیری ها ایجاد شد و در نهایت بچه ها به اردوگاه های مختلف فرستاده شدند، یعنی به شکلی ما را به اردوگاه های مختلف به دلیل فعالیتهایی که داشتیم تبعید کردند. ما 100 نفر بودیم که به اردگاه موصل رفتیم که بچه های عملیات خیبر در آن بودند و در این اردوگاه یکسری اتفاقات افتاد. در آنجا دیگر تبلیغات دشمن روی اسرای نوجوان وجود نداشت ولی ماجراهای دیگری پیش آمد که من در کتاب جدیدم که هنوز اسمی برایش انتخاب نکردم، نقل خواهم کرد.

احمد یوسف زاده

نویسنده کتاب «اردوگاه اطفال» درباره سرنوشت «بیست و سه نفر» نوجوانِ به اسارت درآمده گفت: ما 4 نفر بودیم که به اردوگاه موصل منتقل شدیم و بقیه آن بیست و سه نفر هم به اردوگاه موصل 2 و چند اردوگاه دیگر رفتند. در این بخش از خاطراتم دیگر ماجرای آن بیست و سه نفر وجود ندارد چون ما با اسرای بزرگسال در اسارت بودیم و دیگر نقشه تبلیغاتی دشمن روی اسرای نوجوان به شکست منتهی شده بود.

احمد یوسف زاده درباره کیفیت ساخت فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» براساس خاطراتش، به آوینی فیلم گفت: من به عنوان نویسنده کتاب بیست و سه نفر که میتوانم ادعا کنم هیچ کس حتی بقیه بچه های بیست و سه نفر نسبت به من درباره قصه اشراف ندارند، با تماشای فیلم شگفت زده شدم چون حقیقتا باور چندانی نداشتم که فیلم تولیدی بتواند من و بقیه بچه های 23 نفر را راضی کند ولی خوشبختانه برخلاف انتظارم و برخلاف روند معمول اقتباس در سینمای ایران که فیلمهای ساخته شده براساس داستانها خوب درنمی آید، فیلم «بیست و سه نفر» خوب از کار درآمد و من و بچه های دیگر کاملا راضی بودیم و توانستیم با فیلم ارتباط برقرار کنیم و در جشنواره فیلم فجر پارسال هم خیلی مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت و در آرای مردمی هم رتبه بالایی آورد.

فیلم بیست و سه نفر

نویسنده آثار دفاع مقدس درباره دلیل توفیق فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» گفت: دلایل متعددی دارد از جمله اشراف کارگردان به موضوع. یعنی آقای جعفری کارگردان فیلم از سالهای گذشته با بچه ها ارتباط داشت و قبلا مستندی در این مورد ساخته بود. وقتی ایشان فیلمنامه را نوشت، از من و آقای ساردویی؛ یکی از آن بیست و سه نفر به عنوان مشاور استفاده کرد و بارها فیلمنامه جرح و تعدیل شد. بچه های بیست و سه نفر حتی سر صحنه فیلم می رفتند و اگر سکانسی غیرواقعی بود تذکر می دادند. همه این همدلی ها و سوژه جالب داستان باعث شد که جزو معدود دفعاتی شود که فیلم اقتباسی خوب دربیاید.

کتاب آن بیست و سه نفر

احمد یوسف زاده درباره دلیل فاصله سینمای ایران نسبت به ادبیات دفاع مقدس گفت: چند بار درباره ساخت فیلم براساس داستانها و خاطرات دفاع مقدس صحبت هایی شده است ولی به نتیجه نرسیده است. شاید بعضی از سینماگران نسبت به نویسندگان اطمینان ندارند. مساله روشنفکربازی بعضی از سینماگران هم دلیل این فاصله می تواند باشد. به نظرم اگر فیلمسازان ما براساس آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس با رعایت امانت وارد شوند، میتوانند کارهای خوبی در سینمای دفاع مقدس تولید کنند. کارگردان هایی مثل آقای مهدی جعفری می توانند پای کار بیایند. به شخصه اعتقاد دارم از کتاب «اردوگاه اطفال» می توان یک سریال خوب ساخت و صحبت هایی هم در این باره از طریق آقای فرآورده؛ تهیه کننده فیلم بیست و سه نفر در این باره شده است. آقای جعفری هم مشتاق ساخت آن است و امیدوارم تصمیم نهایی گرفته شود و سازمان اوج باز هم پشت کار باشد.

فیلم بیست و سه نفر

نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر» درباره اهمیت تولید آثار سینمایی از دوران گرانقدر «دفاع مقدس» به آوینی فیلم گفت: ما باید تلاش کنیم تا همچنان فرهنگ دفاع مقدس در کشورمان و به خصوص نسل نوجوان و جوان ترویج داده شود. مهمترین مخاطب ما همین قشر جوان هستند چون قدیمی ها در دوران دفاع مقدس زندگی می کردند و می دانند چه اتفاقات و حماسه هایی پیش آمده و به خوبی آن دوران را لمس کرده اند. ما باید برای نسل جدید آن دوران را به خوبی نشان بدهیم و ادبیات و سینما می تواند این کار را انجام بدهد.

فیلم بیست و سه نفر

احمد یوسف زاده افزود: ساخت فیلم دفاع مقدس براساس ادبیات دفاع مقدس سخت و راه رفتن روی لبه تیغ است و هنرمند واقعی و کاربلد می خواهد. در سینمای دنیا اقتباس های خوبی انجام می شود و فیلم های جنگی براساس خاطرات تولید می شود ولی سینمای ایران هنوز نسبت به این کار تردید دارد. بعضی از سینماگران هم شاید نسبت به دوران دفاع مقدس در خود تعهدی نمی بینند! با این حال هنوز سینماگرانی هستند که فکر می کنند دوران دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ ایران بود و رزمندگانی بودند که کشور را نجات دادند.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.