دوشنبه, 29 مهر 1398
کد خبر: 11960
ممیزی مولانا و ارتباطش با تتوی آقای خواننده

جلوی قماربازی محسن چاوشی گرفته شد!

آوینی فیلم: موضوع تصویب شعر و ترانه در شورای موسیقی همچنان دارای حواشی است و آخرین موردش درباره وجود مشکل در خصوص یکی از آثار انتخابی برای آلبوم «قمارباز» محسن چاوشی است. شعری که در شورا مورد بحث قرار گرفته، یکی از اشعار معروف مولانا است که خواننده معروف موسیقی پاپ از عنوانش برای نام آلبوم وام گرفته است. چاوشی پیش از این هم ارادت خود را به این شعر خاص با انجام عملیات تتو روی سرش علنی کرده بود!
آوینی فیلم

کمتر از یک سال پیش بود که عکسی عجیب در فضای مجازی به چشم آمد و بعدها مشخص شد که تتوی صورت یافته بر فرق سر محسن چاوشی انجام یافته و نشان از ارادت آقای خواننده به شعر معروفی از مولانا دارد! این رفتار عجیب یکی از خوانندگان معروف موسیقی پاپ که به همراه متنی درباره روزهای سخت کسب مجوز برای آلبوم «ابراهیم» رسانه ای شد، مورد انتقاداتی قرار گرفت.

محسن چاوشی

اما داستان تازه ترین آلبوم محسن چاوشی هم ارتباط با همان سر ناجور دارد! به گزارش آوینی فیلم، مطابق گفته هادی حسینی تهیه‌کننده آثار اخیر محسن چاوشی در گفتگو با خبرآنلاین درباره مجوز آلبوم جدید چاوشی، «بیتی که محل ایراد شده یکی از بیت‌های اصلی شعر است که اگر حذف شود کل شعر باید حذف شود و آلبوم در کل ماهیت خودش را از دست خواهد داد.» هر چند این تهیه کننده بطور مستقیم اشاره به شعر و جمله ای نکرده است ولی می توان با توجه به نام آلبوم چاوشی و بیت مورد نظر به شعر معروف مولانا رسید که به «خنک آن قماربازی که بباخت آن چه بودش» معروف است و بیتی که به نظر می رسد دچار مشکل در شورای مجوز شده است، بیت «تو به مرگ و زندگانی هله تا جز او ندانی  نه چو روسبی که هر شب کشد او بیار دیگر». به نظر می رسد وضعیت تصویب مجوز برای آلبوم «ابراهیم» دامنگیر «قمارباز» هم خواهد شد و در حالی که اعلام شده بود بهار 98 این آلبوم به بازار می آید، باید دید کدامین طرف به اجرای نظر خود اقدام خواهند کرد و آیا اتفاقی که با انتشار دو آهنگ غیرقانونی آلبوم «ابراهیم» پیش آمده بود، برای شعر قمار باز هم رخ خواهد داد؟!

محسن چاوشی

به گزارش آوینی فیلم، آنچه مسلم است تفسیر اشعار و تحلیل آنچه شاعر گرانقدر کشورمان گفته نیاز به اشراف کامل در حوزه ادبیات دارد و نظارت و تصویب بر اشعار باید به دور از هرگونه تفاسیر شخصی صورت بگیرد تا جلوی بروز هرگونه حاشیه که به نفع جریان تبلیغاتی است گرفته شود. این که شاهد هستیم بسیاری از اشعار بی هویت توسط افرادی بی نام و نشان که خود را ترانه سرا می خوانند به تصویب می رسد و از طرفی درباره برخی از اشعار و خوانندگان سختگیری انجام می شود، نشان از عدم وجود ساز و کار مشخص در شورای موسیقی و چند دستگی برای تصویب اشعار دارد. البته چاوشی در آثار اخیرش و با انتشار آلبوم «ابراهیم» نشان داد که به دنبال خواندن ترانه هایی است که در جامعه ایجاد مساله خواهد کرد.

جدا از این شورای ترانه باید بتواند با درک مفاهیم نهفته در شعر از تصویب اشعاری که درصدد تحقیر و توهین و زیرپا گذاشتن ارزشهای دینی و آئینی و ملی هستند، جلوگیری کند. متاسفانه فضای سالهای اخیر موسیقی کشور مواردی خلاف این نوع نگاه را نمایان می کند و از این رو لازم است که به دور از هرگونه هیاهو و نگاه های شخصی نسبت به اعطای مجوز به آثار موسیقایی رفتار کرد.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.