دوشنبه, 25 شهريور 1398
کد خبر: 11673

«نیوکاسل» فیلمی که صندلی های سینما را اِشغال کرده است

آوینی فیلم: فیلم سینمایی نیوکاسل به کارگردانی محمد قصابیان در شرایطی بر پرده عریض سالن‌های سینما نقش بسته که با توجه به ویژگی‌های بصری، داستان و کیفیت آن، به نظر نمی‌رسد اساساً جای این فیلم روی پرده سینما بود و کاش مستقیم در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شد و فرصت نمایش به فیلم مهم‌تر و باکیفیت‌تری در  جدول پرترافیک اکران می‌رسید.

آوینی فیلم: فیلم سینمایی «نیوکاسل» داستان ساکنین یک خانه قدیمی است که با خبر بازگشت صاحب خانه، درگیر ماجراهای مختلفی می شوند... فرید ساعت نه صبح با خبر می شود که صاحب عمارت قدیمی شده و 9 شب به فرودگاه می رسد. حالا او و ساکنینی که فرید بدون اطلاع صاحب خانه آن ها را به عمارت آورده، تنها دوازده ساعت فرصت دارند تا خانه را خالی کنند و در این میان اتفاقاتی رخ می‌دهد که شرایط را پیچیده می‌کند.

تابناک در نقدی درباره این فیلم در حال اکران نوشت: مشکل فیلم فراتر از کستینگ اشتباه است. فیلم فاقد یک داستان منسجم است و بسیاری از اتفاقات و شاخ و برگ‌ها نیز کار نمی‌کند و حذف‌شان هیچ تأثیری بر روند داستان ندارد و می‌تواند فیلم را بدون آنها روایت کرد. ظاهراً این بخش افزوده شده تا صرفاً سکانس‌های بیشتری ثبت شود و زمان فیلم به هشتاد دقیقه برای نمایش برسد و کوچک بودن اصل داستان را که به نگارش چندباره فیلمنامه قابل رفع بود، جبران کند. نمی‌توان انکار کرد که ممکن است در دقایقی از فیلم برای مخاطبی که صرفا به قصد وقت گذراندن به سینما می‌رود، همین داستان نیز اسباب سرگرمی می‌شود اما واقعاً این کار در قاب تلویزیون نیز قابل تحقق بود.

به این وضعیت باید دکوپاژ فیلم را نیز افزود که هرچند نخستین تجربه محمد قصابیان در مقام کارگردان یک فیلم بلند داستانی است، حقیقتاً با توجه به تجربیات قصابیان در دیگر حوزه‌ها، انتظار بیشتری از او می‌رفت. معین مطلبی، فیلمبردار این فیلم نیز با توجه به تجربیات درخشان همکاری با عبدالرضا کاهانی، سهیل بیرقی، رضا عطاران، کاوه صباغ زاده و... در فیلم‌هایی چون استراحت مطلق، ارادتمند، نازنین بهاره تینا، من، درکولا، ایتالیا و... انتظار می‌رفت قاب‌های بهتری ببندد و کادر دوربین اندک فلسفه و توجیهی در پلان‌های مختلف داشته باشد اما دریغ... . البته مسلماً فیلمبردار در خدمت کارگردان است و شاید این قاب‌ها انتخاب‌های مطلبی نبوده باشد.

در یک کلام فیلم سینمایی نیوکاسل بیش از آنکه یک فیلم سینمایی باشد، یک تله فیلم است؛ چه به لحاظ قاب بندی‌ها که تماشایش این اثر در تلویزیون باعث نمی‌شود چیزی از دست دهید و تمامی جزئیات قابل تشخیص است و چه به لحاظ فرم داستان که بسیار ساده و دم‌دستی است. به نظر نمی‌رسد، انرژی صرف شده برای تولید این اثر از نگارش فیلمنامه تا ضبط نیز بیش از یک تله فیلم بوده باشد. با این اوصاف کارگردان این فیلم خوش‌شانس بوده که در این جدال نفس‌گیر، در درجه اول فیلمش اکران شده و در درجه بعد، فروش قابل توجهی داشته که قطعاً بیش از انتظار در قبال چنین اثری است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.