يكشنبه, 30 تير 1398
کد خبر: 11338
خطر ورود بی‌بی‌سی به حوزه کودک با هدف تغییر سبک زیست و لزوم همت برنامه سازان داخلی

شناگران، غرق نمی‌شوند

آوینی فیلم: خبر ورود بی‌بی‌سی به حوزه کودک و برنامه‌ریزی جهت پخش محتوا برای این گروه سنی، نهیبی است برای مسؤولان، برنامه ریزان، تولیدکنندگان و خانواده‌ها که این بار غفلت به معنی واقعی کلمه، پشیمانی به بار خواهد آورد. همان‌طور که سریال‌های ساخته شده جهت تغییر سبک زندگی و ارزشی خانواده‌های ایرانی تأثیرات غیرقابل جبرانی بر این نهاد والا گذاشته است.
آوینی فیلم

آنچه در پازل تغییرات اجتماعی در ایران از سوی رسانه‌های خارج از کشور دنبال می‌شود، تأثیر بر روی کودکان و تغییر نگرش از همان سن پایین است تا شاید هزینه برنامه سازی برای تغییر دادن آنها در سن بزرگسالی و در راستای بسط و توسعه سلطه جهانی خود را کاهش دهند.

قطعاً همگان از وجود برنامه و استراتژی دقیق رسانه‌ای جهت ایجاد تغییرات جدی در ایران، آگاه‌اند اما آنچه مهم است عبور از مرحله دانستن و تلاش در راستای عقب نماندن از این قافله است.

برنامه‌سازی دقیق، جذاب، متنوع و بر اساس نیازسنجی و شناسایی ذائقه مخاطب کودک می‌تواند تأثیرات برنامه‌هایی که بناست ذهن و سبک فکری کودکان ایران اسلامی را نشانه گیرد، کاهش دهد.

جهت توفیق در این مرحله، باید از شعار فاصله گرفته و کاملاً عملگرا باشیم تا سیل ما را با خود نبرد. همانطور که رئیس شبکه کودک صدا و سیما گفته است جنگ دشواری در پیش است و بخش کودک بی‌بی‌سی‌فارسی حریف قدری خواهد بود چراکه روی یکی از بزرگترین و قوی‌ترین آرشیوهای برنامه‌سازی کودک دنیا _. یعنی سی بی‌بیز (خردسال) و سی‌بی‌بی‌سی (کودک) _. نشسته و با دوبله این گنج بزرگ، سال‌ها تجربه آن‌ها را با خود حمل می‌کند.

نکته مهمتر اینکه در کنار تولیدات مؤثر، واکسیناسیون کودکان در برابر انواع رسانه و تولیدات آن از روزن آموزش سواد رسانه‌ای و تقویت مهارت‌های تفکری رخ خواهد داد. سواد رسانه‌ای این دغدغه همیشگی را تا حد زیادی مرتفع می‌کند و ضمن تقویت توانایی تجزیه و تحلیل محتواها و مضامین رسانه‌ای، منجر به تربیت رسانه‌ای کودکان و هوشمندسازی آنها و تبدیلشان به مخاطبان فعال می‌شود.

صیانت از مخاطب در دنیایی که غول‌های رسانه‌ای دنیا سعی در القای مفاهیم خاص خود در راستای منفعت نظام سرمایه‌داری دارند، پروسه‌ای دفعتی و ضربتی نیست. برای نیل به توفیق باید طی فرآیندی کارشناسی بسته‌ای چند منظوره اعم از تولید، آموزش، سیاست‌گذاری و …فراهم کرد تا در راستای یکدیگر حرکت کرده و مخاطبانی هوشمند و سنجشگر تربیت کند.

در نهایت اینکه راه غلبه بر هر هراسی، فهم و آگاهی است. همانطور که به فرزندانمان شنا کردن را می‌آموزیم و دیگر از رفتنشان به استخر نمی‌ترسیم، به آنها مهارت‌های رسانه‌ای را بیاموزیم و لحظه به لحظه نگران آنها نباشیم. شناگران، غرق نمی‌شوند.

منبع: مهر

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.