يكشنبه, 30 تير 1398
کد خبر: 11327
گفتگوی آوینی فیلم با استاد علی نصیریان بازیگر شاخص سینما و تلویزیون

هنرمند باید دغدغه مملکت خودش را داشته باشد

آوینی فیلم: استاد علی نصیریان نیازی به هیچگونه معرفی ندارد. انقدر نقشهای ماندگار در کارنامه اش به ثبت درآمده که نمیتوان چند نام محدود را کنار کارنامه اش گذاشت. میتوان او را بزرگترین بازیگر تاریخ سینمای ایران به لحاظ ماندگاری دانست چرا که در سن 85 سالگی همچنان در اوج جوانی و با اقتدار سیمایش را نمایان میکند. سریال برادر جان و فیلم مسخره باز آخرین حضورش نخواهد بود و باز هم درخشش ستاره واقعی سینما و تلویزیون را خواهیم دید. آوینی فیلم با استاد علی نصیریان درباره فرهنگ و هنر و ماندگاری نقش گفتگوی کاملی انجام داد.
آوینی فیلم

نقشها به دست نقش آفرینان جان دوباره می گیرند و هنرمندان، صورتگران چهره هایی میشوند که زندگی و فرهنگ و انسانیت و ایمان را ترویج میدهند. در این بین برخی به اشتباه در جمع بزرگان هنر نام هنرمند برای خود انتخاب میکنند غافل از اینکه ماندگاری به صورت نیست و نامها در نهایت به دست نام آوران سپرده میشود. استاد علی نصیریان هیچگاه در اوج اقتدار به دنبال مطرح شدن نبود. نه بادیگاری داشت و نه هیاهویی برای خودنمایی در فضای مجازی. چکیده هنر بود و همچنان این چنین است. بازیگر شاخص سینما و تلویزیون و تئاتر که آخرین بار در جشنواره فیلم فجر سال گذشته سیمرغ بازیگری گرفت، در گفتگو با آوینی فیلم درباره ماندگاری نقشها در سینما و تلویزیون گفت: نقش ماندگار قبل از هر چیز باید خوب نوشته شود تا یک بازیگر بتواند انگیزه لازم را برای هنرنمایی پیدا کند. بدون انگیزه نمیشود کار هنری کرد. اگر انگیزه نباشد، میشود فقط کار به خاطر کار، نه انجام یک کار فرهنگی و هنری. کار سینمایی یا تلویزیونی بدون انگیزه تبدیل به یک کار روتین میشود که بازیگر فقط برای پول در آن بازی میکند. اینکه یک بازیگر پشت سر هم در کارهای مختلف بازی کند ولی اگر انگیزه کار نداشته باشد اصلا فایده ای ندارد.

علی نصیریان

استاد علی نصیریان در ادامه به آوینی فیلم گفت: کار بازیگری وقتی تبدیل به هنر میشود که آن کسی که کننده کار است، انگیزه داشته باشد و از کار هنری لذت ببرد. اگر این حاصل نشود تبدیل به کار بیهوده ای میشود. هنرمندی که فقط دنبال مسائل مادی است به جایی نمیرسد. هنرمند باید انگیزه فرهنگ و هنر داشته باشد. باید دغدغه مملکت خودش را داشته باشد. باید دغدغه جامعه خودش و مردمش را داشته باشد. یک هنرمند باید اینها را مقابل چشم تماشاگر بگذارد. باید نقطه ضعفها و گرفتاری های جامعه را بیان کند. اینها جذاب است وگرنه اگر فقط به خاطر پول و مادیات بازی کند به جایی نمیرسد.

علی نصیریان

بازیگر فیلم سینمایی «گاو» در پاسخ به اینکه کدام نقش را در کارنامه اش پررنگ تر میداند و اینکه نقشی بوده که از بازی در آن پشیمان باشد، به آوینی فیلم گفت: خیلی علاقه ای ندارم که اسم خاصی را بیاورم. به هر حال یک کارهایی کردم که بعضی شان خیلی برایم مطلوب است ولی اجازه بدهید اسمی را نیاورم. درباره اینکه از بازی در نقشی هم پشیمان شده باشم هم بوده است و در طی کارم اتفاق افتاده که نقشی را بپذیرم اما آن چیزی که انتظار داشتم نشده باشد. من حتی با کارگردانهای جوانی که فیلمهای اولشان بود مثل مسعود جعفری جوزانی کار کردم که موفق بودند ولی با بعضی ها کار کردم که ناموفق بودند و محاسباتی که از قبل داشتم بعد از اتمام کار درست از آب درنیامد. ما به عنوان بازیگر فیلمنامه را میخوانیم و نقش را بررسی میکنیم ولی یک بخشی از کار هم ریسک است. ما باید در کارمان ریسک هم بکنیم. ممکن است کاری از یک کارگردان خوب هم بوده که من با او کار کردم ولی خیلی راضی نبوده باشم. بازیگر که نمیتواند یک تنه کاری بکند. بازیگر کار خودش را در حیطه و چارچوبی که دارد، ایفا میکند یا مثلا نظراتی درباره نقش و سناریو میدهد ولی بیشتر از این نمیتواند تخطی کند.

علی نصیریان

بازیگر سریال «هزاردستان» در پاسخ به اینکه در آینده چقدر و چگونه در سینما و تلویزیون نقش آفرینی خواهد کرد، گفت: بیشتر بستگی به کیفیت آثار دارد. با وجود اینکه من اعلام کردم که بعد از «برادر جان» کمتر بازی خواهم کرد ولی انگیزه مساله مهمی در تصمیم من است. البته برای من در سن 85 سالگی سخت است که 5،6 ماه در یک پروژه طولانی حاضر باشم و توان این کار را ندارم یعنی زورم نمیرسد و توان جسمی ندارم.

استاد علی نصیریان ادامه داد: باز هم تاکید میکنم که برای من کیفیت در اولویت اول است. گاهی یک پیشنهاد فوق العاده به لحاظ نقش میشود که خیلی مهم و حساس است و من را ترغیب خواهد کرد که در کارهای طولانی مدت هم تلاش خودم را انجام بدهم. در شرایط عادی سعی میکنم با توجه به سن و سالم در پروژه های کوتاه مدت حاضر باشم.

علی نصیریان

بازیگر فیلم «بوی پیراهن یوسف» در ادامه به آوینی فیلم گفت: برایم سینما و تلویزیون فرقی ندارد. عهدی هم نبستم که با کجا و چقدر بازی کنم. فقط برایم کار طولانی دشوار است یعنی سعی میکنم این کارها را قبول نکنم. سریالهای تلویزیونی یا شبکه نمایش خانگی معمولا طولانی هستند و برای همین در این شرایط ترجیح میدهم در فیلم سینمایی بازی کنم. احساس میکنم بیشتر از همه در یک فیلم سینمایی توان حضور دارم، فیلم سینمایی که ظرف یک ماه و فوقش دو ماه تمام شود.

علی نصیریان

استاد علی نصیریان درباره بازی اش در فیلم سینمایی «مسخره باز» و نقش آفرینی در قالب غیرجدی به آوینی فیلم گفت: اصلا برای من فرقی نمیکند که کاری کمدی یا جدی یا تراژیک باشد. مهمترین چیز برایم ساختار فیلمنامه و نقشی است که برای من در نظر گرفته میشود. برای همین در فیلم مسخره باز بازی کردم و باز هم از این نقشهای متفاوت به من پیشنهاد شود استقبال میکنم. باید ببینم چقدر در یک کار جای بازی دارم. اگر یک نقش یک خطی و یک بُعدی باشد، به درد من نمیخورد و برایم فایده ای ندارد.

استاد علی نصیریان درباره مهمترین شرطش برای پذیرش نقش گفت: من نقشی را میخواهم که ابعاد تازه ای برایم داشته باشد. شخصیتی که در فیلمنامه فراز و نشیب و تحول داشته باشد تا من به عنوان بازیگر بتوانم در آن کاری انجام بدهم. اگر ساختار قصه مناسب باشد و شخصیت واقعا به من انگیزه برای کار کردن بدهد، آن وقت میتوانم آن نقش را به شکلی که خودم انتظار دارم، بازی کنم.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.