دوشنبه, 31 تير 1398
کد خبر: 11271
در نشست رسانه ای امروز صورت گرفت

پاسخ عوامل سریال ضعیف «برادر جان» به انتقادات و ابهام در دستمزد ۸۰۰ میلیونی بازیگران

آوینی فیلم: در فاصله چهار قسمت مانده به پایان سریال رمضانی «برادرجان» نشست این سریال صبح امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد و در بخشی از این نشست عوامل سریال با انتقادهای خبرنگاران مواجه شدند.

آوینی فیلم: در نشست سریال «برادر جان» تهیه‌کننده (محمدرضا شفیعی)، کارگردان (محمدرضا آهنج) و بازیگرانی چون علی نصیریان، حسام منظور، آفرین عبیسی، شیوا ابراهیمی، سعید چنگیزیان و … حضور پیدا کردند. به گزارش ایسنا، در بخشی از این نشست علی نصیریان درباره دیالوگ‌های سعید نعمت‌الله و دشواری آن با بیان اینکه نسبت به این دیالوگ‌ها ایراد دارد، گفت: دیالوگ‌های آقای نعمت الله بعضی جاها خیلی خوب نوشته شده و حادثه‌ها در آن خوب مطرح شده است اما بعضی جاها ما را برای به‌خاطر سپردن دچار مشکل می‌کرد و پیچ می‌خورد؛ البته باید بگویم هیچ کاری پِرفِکت و بدون ایراد نیست و خوب و بد در هم است اما درباره بازخورد سریال باید بگویم آن قدری که با مردم ارتباط داشتم نگاهشان این بود که کار مثبت است.

نصیریان درباره موضوع و محتوای سریال بردار جان که به گفته برخی بار خشونت زیادی داشته است و شاید بارها این موضوع در تلویزیون تکرار شده است، اظهار کرد: شما اگرغزل‌های شاعران مختلف را ببینید به عنوان مثال شاید حرف اضافه‌های آنها تکراری نباشد اما محتوای آنها تکراری است؛ مگر سوژه‌های دنیا چقدر است؟ اینها همه تکرار می‌شود؛ به عنوان مثال تا قبل از جنگ ادبیات تم دیگری داشت و بعد از جنگ چیز دیگری شد. در نتیجه یک موضوع دراماتیک را به ویژه موضوعی که در قالب نمایش ایفا می‌شود را نمی‌توان در چند ساعت آن‌هم کاملاً واقع گرایانه روایت کرد.

بازیگر نقش کریم بوستان در سریال برادرجان درباره دیالوگ‌های این سریال و ایراداتی که به آن مطرح است، چنین عنوان کرد: در نمایش‌ها، سینما و تئاتر این ایرادها را به علی حاتمی هم می‌گرفتند که به عنوان مثال این بخش از کار کج است. باید بگویم وقتی یک روایت نمایشی درست می‌کنیم، از تخیل روایت می‌کنیم، این عکس‌برداری از واقعیت نیست. این چیزی است که باید در نظر گرفت. چون ساختار کار رئالیتی و ارسطویی است، پس وحدت موضوع باید در آن وجود داشته باشد. منتهی شاید با قصه‌های فرعی روایت شده باشد.

علی نصیریان بار دیگر درباره شیوه روایت داستان تاکید کرد: از نظر نظام ارسطویی درست است که موضوع باید تم وحدت داشته باشد ولی در دنیای امروز بسیاری از این موارد شکسته شده است و قصه‌های فرعی جای آن را گرفته‌اند.

نصیریان با بیان اینکه اصولاً اساس کار دراماتیک جنگ است، گفت: دنیا در حال جنگ است. درام بدون جنگ و منفی مثبت نمی‌شود.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: فقط یک چیزی را وظیفه دارم بگویم و آن اینکه کارگردان و نویسنده و تهیه‌کننده و تصویربردار برای ساخت این سریال بسیار تحت فشار بودند. یعنی فرصت و زمان برای آنها کم بود. معتقدم اگر چنانچه فرصت بیشتری برای ساخت کار وجود داشت مسلماً این کار اساسی‌تر می‌شد اما می‌خواهم از سازندگان کار تشکر کنم که با فشار و زحمت آن را ساخته‌اند.

علی نصیریان سپس درباره‌ی بازخورد سریال «برادرجان» گفت: در مجموع این سریال گیرایی‌هایی داشته است که مردم را راضی کرده است. تنش‌هایی که در این سریال می‌بینید به این دلیل است که در این فرصت کم کارگردان نتوانسته است آن را بررسی کند.

محمدرضا آهنج، کارگردان سریال «برادرجان» نیز در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره دلایل افت این سریال برادرجان در نیمه‌های کار، پاسخ داد: این نگاه بستگی به این دارد که ما چه توقعی از فیلمنامه داشته باشیم. شاید امتیاز بالاتری مد نظر بوده است که ما نتوانسته‌ایم آن را برآورده کنیم. یکسری مسائل وجود دارد که تعیین می‌کند فیلمنامه کدام سمت باید برود و شخصیت‌ها چگونه قوام پیدا کنند، اما به افت داستان از نیمه‌های کار اعتقاد ندارم.

این کارگردان درباره موضوع و محتوای تکراری سریال برادر جان هم چنین گفت: وقتی که حادثه قابیل شکل گرفت این سوژه از همان موقع آغاز به کار کرد و به عقیده من بحث حق‌الناس تا ابدالدهر مطرح است. خیلی از مسائل مبتلا به را در این سریال در نظر گرفتیم و به نظرم اقبالی که در بازخوردهای سریال می‌بینیم، به این دلیل است که هنوز این جنس قصه‌ها شنیدنی و دیدنی است. همین که کار جذاب است و بازخوردهایی داشتیم مبنی بر اینکه بسیاری از مخاطبان با شخصیت‌های قصه همذات‌پنداری می‌کنند، بنابراین قصه تکراری نیست و از این پس اگر سریالی از این جنس و با این محتوا به من پیشنهاد دهند آن را خواهم ساخت.

محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده هم درباره نگارش دیالوگ‌های یکسان و تکراری برای شخصیت‌ها اظهار کرد: در ارتباط با دیالوگ‌ها بارها صحبت شده است. باید گفت هر نویسنده‌ای امضایی دارد و این یک خاصیت است و اشکالی نیست؛ البته نمی‌توانم بپذیرم که دیالوگ‌ها برای همه شخصیت‌ها یکسان است. او ادامه داد: دیالوگ‌ها در برادر جان، آهنگین است و روایتی پینگ پنگی دارد که این خود به کار طراوت می‌دهد. استفاده‌ی به‌جا از ضرب المثل‌ها و پاسخ‌های به‌جا محتوای درستی را به مخاطب داده است و این ضرب‌المثل‌ها خود یک حسن است. این را قبول ندارم آدم‌ها در این سریال شبیه به هم هستند. اما قبول دارم که نوع دیالوگ‌ها با کارهای دیگر کاملاً متفاوت است.

حسام منظور، بازیگر نقاش چاوش در سریال برادرجان نیز درباره تنش و خشونت این سریال اظهار کرد: این نگاه خشونت‌بار در ادبیات دراماتیک یک اصل است. هر نویسنده‌ای هم سبک و سیاق خودش را دارد.

وی اظهار کرد: یک سری تم کلی در آثار هنری داریم که شامل عشق، خیانت، قتل و … است. این نگاه مؤلف است که به آن طراوت و تازگی می‌دهد. در این ارتباط صحنه‌های خشونت هم اگر نباشد، بازی کسل‌کننده می‌شود.

منظور همچنین گفت: خشونت هیچ بارِ منفی ندارد و بر اساس جامعه اجتماعی می‌توانیم آن را تعیین کنیم. خود من قطعاً خشونت را دوست ندارم اما ما چیزی را ترویج نمی‌دهیم بلکه هر مسئله‌ای که در فیلم مطرح می‌شود به معنای ترویج آن نیست.

علی نصیریان درباره شیوه تمرین دیالوگ‌های سریال «برادرجان» و اینکه آیا در این مسیر با مشکلی مواجه شده‌اند؟ اظهار کرد: قبل از اجرا ما همیشه دورخوانی داریم و در دورخوانی‌هاست که پیشنهاداتی را ارائه می‌دهیم. قبل از رفتن جلوی دوربین، بازیگر، نویسنده و کارگردان با یکدیگر مشورت می‌کنند و اگر نکته‌ای در دیالوگ‌ها باشد آن را اصلاح می‌کنند. این یک نکته مهم است. دیالوگ کاغذ است و نمایش نیست و بازیگر هم اسباب دست و عروسک خیمه شب بازی کارگردان نیست. بلکه بازیگر خودش خلاق است و دیالوگ را اجرا می‌کند.

حسام منظور نیز در این زمینه اظهار کرد: بخشی از پیاده کردن دیالوگ‌ها به مهارت بازیگران کار که تئاتری هستند برمی‌گردد و سعی کرده‌ایم در این کار سر و کله بزنیم. اتفاقاً میزان تمرینات ما و دورخوانی‌های ما در سریال «برادرجان» کم بود چرا که فرصت نداشتیم و صرفاً در حد یک یا دو بار دورخوانی داشتیم.

بخش دیگری از این نشست، تهیه‌کننده و کارگردان سریال «برادرجان» و همچنین بازیگران، با پرسشی مبنی بر درخواست ۸۰۰ میلیونی بازیگران این سریال مواجه شدند که از شنیدن این خبر، ابراز تعجب کرده و دقایقی را به طنز و شوخی گذراندند.

علی نصیریان نیز در این زمینه با ابراز تعجب و در حالی که می‌خندید اظهار کرد: خوب است که نرخ ما را بالا برده‌اید و به ما وزن داده‌اید.

حسام منظور نیز درباره دستمزد ۸۰۰ میلیونی بازیگران این سریال اظهار کرد: به نظر من ۸۰۰ میلیون مقدار زیادی نیست و این حق هنرمندانی چون استاد نصیریان است و ایشان باید به جای ۸۰۰ میلیون ۸۰۰ میلیارد بگیرد.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.