سه شنبه, 28 خرداد 1398
کد خبر: 11200
گفتگوی آوینی فیلم با امین تارخ بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و تئاتر

نباید کل سینما را با ارائه کمدی های سطح پایین و دم دستی از بین ببریم

آوینی فیلم: نامش اعتبار بازیگری ایران است. جدا از نقش آفرینی در فیلمهای مهمی مثل «مادر»، «دل شدگان»، «سارا»، «پاییزان»، «بوعلی سینا» و سریالهای ماندگار «سربداران» و «معصومیت از دست رفته»، طی سالهای طولانی آموزگار بسیاری از بازیگران معروف سینمای ایران بوده است. امین تارخ در گفتگو با «آوینی فیلم» درباره شرایط سریال سازی در ماه مبارک رمضان و نیز تولیدات نازل سینمای ایران گفت.
آوینی فیلم

امین تارخ در پاسخ به پرسش آوینی فیلم مبنی بر عدم حضورش در سریالهای ماه مبارک رمضان امسال گفت: مردم هم که در کوچه و خیابان من را می بینند، می پرسند چرا در سریالهای ماه رمضانی امسال نیستم و میگویند ما منتظر بودیم تا شما را در سریالها ببینیم. مردم لطف دارند و عادت کردند به ما و من هم بدم نمی آید که در سریالهای ماه رمضان که مخاطبان خاص خود را دارد، بازی کنم و مشکلی از این بابت ندارم ولی چند پیشنهادی که به من شد، خیلی خوب نبود و مناسب تشخیص ندادم که به آن یکی دو سریال پیشنهادی پاسخ مثبت بدهم.

امین تارخ

بازیگر سریال «سایه بان» درباره ویژگی های بازی اش در سریالهای ماه مبارک رمضان گفت: برای من و مردم سریالهای ماه مبارک رمضان یک نوع خاطره بازی است. من تا به حال 4 سریال ماه رمضانی کار کردم و تقریبا همه هم مورد اقبال مردم قرار گرفت و بارها بازپخش شد مثل سریال «اغما» هر سال در ماه رمضان از آی فیلم پخش میشود. این سریالها فقط تاریخ مصرفی نبودند و مردم با آنها خاطره دارند و وقتی از من درباره بازی نکردنم می پرسند، دنبال زنده کردن خاطرات هستند. این اتفاق خوشایندی برای من به عنوان بازیگر است.

امین تارخ درباره تفاوت تولیدات ماه مبارک رمضان با دیگر ایام سال و شرایطی که منجر به تماشایی شدن آثار میشود، به آوینی فیلم گفت: مردم به سریالهای ماه رمضان توجه بیشتری دارند. چون فرصت تماشا کردن بیشتر است و بیشتر افراد روزه دار در منزل به سر می برند و رغبت بیشتری برای تماشا وجود دارد. از طرفی تلویزیون سعی میکند که بهترین کارها را در این ایام نشان دهد و تلاش میکنند که کم و کسری برای مردم باقی نگذارند. درباره سریالهای امسال چون کامل ندیدم نمیتوانم قضاوت درستی داشته باشم. ولی به نظرم اگر کار خوبی برای این ماه تولید شود حتما بیشتر از همیشه مورد توجه قرار می گیرد.

امین تارخ

«امین تارخ» با اشاره به فاکتورهایی که منجر به موفقیت سریالهای تولیدی میشود، عنوان کرد: اولین فاکتور مهمی که در سریال سازی باید رعایت شود و برای تماشاگر مهم است، وجود یک قصه خوب است. ژانر و موضوعات در درجات بعدی هستند و اولین قدم این است که یک سریال صاحب قصه ای باشد تا تماشاگر ترغیب شود هر شب منتظر پخش قسمت بعدی باشد. غیر از این استفاده از بازیگران شناخته شده برای مردم اهمیت دارد. اگر سریالی باشد که هیچ بازیگر شناخته شده و ممتازی نداشته باشد، مردم خیلی استقبال نخواهند کرد. فاکتور بعدی به نظرم کارگردانی است. بعضی از کارگردانها مثل سیروس مقدم امتحان خود را پس دادند و سریالهای جذاب و پرمخاطبی ساختند. بهرام بهرامیان هم که امسال سریال دارد، کارگردان خوبی است. چند نفر دیگر هم هستند که میدانند چگونه یک قصه خوب را به بهترین شکل ارائه بدهند. مساله دیگر که به نویسنده برمی گردد، پرداخت خوب قصه و شخصیت ها است. در کار فیلمنامه نویسانی مثل سعید نعمت الله و علیرضا افخمی اتفاقات خوبی از این بابت می افتد مثل فیلمنامه «اغما» که ایشان نوشت و کار سطح بالایی بود و هم قصه سرگرم کننده داشت و هم آموزنده بود.

امین تارخ

بازیگر فیلم «مرگ یزدگرد» در پاسخ به اینکه وضعیت امروز سینمای ایران و تولید انبوه کمدی های نازل را چگونه می بیند، پاسخ داد: من کار کمدی زیادی نداشتم و چند فیلم طنزی که بازی کردم مثل «مجسمه» یا «آرزوی بزرگ» با کمدی های این روزها خیلی فاصله دارد. فکر میکنم اگر کمدی در سطح بالایی باشد و به درستی اجرا شود، خیلی هم برای تماشاگر جذاب است ولی امروزه برنامه ریزان فرهنگی و سینماگران شکل دیگری را دنبال میکنند. به نظر میرسد که مساله مالی خیلی در سینما تاثیرگذار است و حرف اول را میزند. علی الاصول به تهیه کنندگان سینما ثابت شده که کمدی های سطح پایین بیشتر تماشاگر دارد و بیشتر فروش میکند. این ضرر عمده ای به سینما وارد میکند، به جهت اینکه سطح ذوق و سلیقه مردم را پایین نگه میدارد و توقع فرهنگی بعضی ها را برآورده نمیکند.

امین تارخ

امین تارخ بازیگر مطرح سینمای ایران در ادامه به آوینی فیلم گفت: به نظرم بسیاری از کمدی ها به اندازه منزلت تماشاگر ایرانی نیست. سینمای کمدی بسیار هم لازم است چون این روزها مردم نیاز به شادی و نشاط دارند ولی به هر اندازه که این نیاز وجود دارد، نباید کل سینما را با ارائه کمدی های سطح پایین و دم دستی از بین ببریم. به نظرم نیاز است که اهالی سینما با سختگیری بیشتری به سمت تولید فیلمها بروند. یک قدری به فکر ماندگاری آثارشان هم باشند نه اینکه هر فیلم تاریخ مصرف دار بیخودی را بسازند. ما می بینیم که فیلم «مادر» هنوز هم طرفدار دارد. درباره بعضی از سریالهای مذهبی مثل «امام علی(ع)» هم همینطور است که نمونه اش دیگر تکرار نشد یا «معصومیت از دست رفته» که خودم در آن حضور داشتم و همچنان تماشایی است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.