سه شنبه, 28 خرداد 1398
کد خبر: 11198
نقد فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به بهانه اکران در سینماها

سینمایی که به آخر خط رسیده است

آوینی فیلم: سینمای ایران به چه حال و روزی افتاده است که افرادی مثل مهدی نادری که دغدغه سینما داشت و فیلم خوش ساخت اولش هم نماینده سینمای ایران در اسکار شده بود و همچنین ابوالفضل صفاری، فیلمساز یزدی که برای ساخت فیلمی درباره رابینسون کروزوی ایرانی به انتهای زمین رفته بود، حالا از ساخت فیلمی سخیف، بی داستان و بی دغدغه مثل سامورایی در برلین راضی است.
آوینی فیلم

تهیه کنده فیلم «سامورایی در برلین» که قبلا چند فیلمش در گروه هنر و تجربه اکران شده بود و شرکت سینمایی در آلمان دارد، در یک برنامه تلویزیونی از علاقه اش برای تولید فیلمهای متفاوت تجاری گفت. هم ابوالفضل صفاری(تهیه کننده) و هم مهدی نادری (کارگردان) سابقه فعالیت در سینمای غیرتجاری را داشتند و نادری با توجه به پیشینه ساخت فیلم متفاوت «بدرود بغداد» چند سال برای ساخت فیلم بعدی اش صبر کرد و نشان داد که نمیخواهد به هر قیمتی تن به کار بدهد. ولی وقتی فیلم سامورایی در برلین را می بینیم به نتیجه متفاوتی نسبت به حرفهای کارگردان و تهیه کننده فیلم میرسیم. فیلم نه تنها هیچ تفاوتی نسبت به فیلمهای سخیف کمدی در سالهای اخیر ندارد بلکه دنباله روی همان جریان فیلمفارسی است که سابقه طولانی از قبل از انقلاب تا امروز دارد.

آنها که فیلمهای قدیمی را میدیدند حتما با اسمهایی مثل یک اصفهانی یا یک نخاله در فلان جای غریب آشنایی دارند. سازندگان آن فیلمها که برخلاف امروزی ها ادعای روشنفکری و متفاوت بودن هم نداشتند برای رسیدن به گیشه فروش، شخصیتهای خل وضع و ساده خود را در موقعیت های عجیب و بیگانه با گذشته شان قرار میدادند تا شاید بتوانند از طریق این دوگانگی ایجاد خنده کنند. مثل الگوی داستان معروف سفرهای گالیور که همیشه در مکان ها و موقعیت ها و آدمهای مختلف قرار میگرفت.

کمدی بودن اما متفاوت است و تنها قرار دادن شخصیت در یک موقعیت متضاد کافی نیست و نیاز به خلق موقعیتهای کمیک دارد. اتفاقی که هیچ کدام از فیلمهای سالهای اخیر که لوکیشن خود را در مکانی خارج از ایران قرار دادند، نتوانستند اجرا کنند. نه منوچهر هادی توانست از سالوادور اشتباهی در سرزمین دیگر بهره لازم را برای ایجاد خنده به دست بیاورد و نه شخصیتهای تگزاس توانستند از شرایط قرار گرفتن در فرهنگ متفاوت، زمینه ای مناسب برای ایجاد خنده بسازند. فقط سوء استفاده این سازندگان از فضای خارج از کشور برای دور زدن ممیزی بود و راهی برای طراحی پوسترهای متفاوتی که به فجیع ترین شکل میخواست از چهره زن خارجی بهره برداری جنسی در گیشه داخلی کند. راهی که خیلی زود به بن بست میخورد چرا که چاره ای جز به کار بردن خلاقیت در سینما نخواهد بود.

فیلم سامورایی در برلین

فیلم سامورایی در برلین درباره سه شخصیت دیوانه ای است که برای زنده کردن پولی به برلین میروند. بقیه فیلم تا پایان مشخص است. اینکه این آدمهای مفلوک در فضای شست و رفته آلمان با یکسری رفتارها و نوع زندگی و زبان متفاوت مواجه میشوند. نویسنده و کارگردان از همان شیوه مرسوم این فیلمهای آبکی استفاده میکند و به جای کمدی، لودگی به کار می رود و به جای شخصیت پردازی یکسری تیپ هایی که قبلا هم در این فیلمها استفاده شده است. فیلم میخواهد از خوش آب و رنگی فضای آلمان استفاده کند ولی مشخص نیست چرا باید این قصه در آنجا اتفاق بیفتد. نادری هم همانند بقیه کارگردانهای این نوع کمدی سخیف فکر کرده که تنها قرار دادن چند بازیگر شناخته شده کمدی که شاید طرفدارانی هم داشته باشند، رای موفقیت کافی است. ولی نه حمید فرخ نژاد و نه ژوله و نه حاجی عبدالهی ضامن بقای فیلم نبودند هر چند سامورایی در برلین در ترکیب ضعیف اکران ماه مبارک رمضان توانست شرایط بهتری نسبت به بقیه فیلم های روی پرده بدست بیاورد ولی نه ادعای سازندگان و نه هزینه ساخت فیلم با این ارقام نه چندان زیاد پوشش داده نمیشود.

فیلم سامورایی در برلین

 فیلم سامورایی در برلین نه شخصیت پردازی دارد و نه داستان مشخص و یکپارچه ای که بشود درباره اش نوشت. یکسری بازیگر اصلی و فرعی داخل فیلم ریختند و به هم شان زدند و نتیجه همین فیلم بی سر و ته شده که متکی به لودگی است و به قول سازندگان فیلم به آنها خوش هم گذشته است. این وسط جای بررسی است که سینمای ایران به چه حال و روزی افتاده است که افرادی مثل مهدی نادری که دغدغه سینما داشت و فیلم خوش ساخت اولش هم نماینده سینمای ایران در اسکار شده بود و همچنین ابوالفضل صفاری، فیلمساز یزدی که برای ساخت فیلمی درباره رابینسون کروزوی ایرانی به انتهای زمین رفته بود، حالا از ساخت فیلمی سخیف، بی داستان و بی دغدغه مثل سامورایی در برلین راضی است. نکته ای که در گفتگوهای آوینی فیلم با هنرمندان مطرح و شناسنامه دار سینمای ایران به آن پرداخته میشود.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.