شنبه, 23 آذر 1398
کد خبر: 11066
درباره مستند «ترور سرچشمه» ساخته محمدحسین مهدویان

خلاقیت کارگردان در نمایش تصویر متفاوتی از یک حادثه تروریستی

آوینی فیلم: مستند «ترور سرچشمه» این روزها در گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است. اینکه این محدودیت نمایش و عدم تبلیغات مناسب چقدر به ضرر فیلم تمام شده، یک بحث است که جای نقد درباره عدم حمایت مسئولان دارد و نکته دیگر ارزشهای فنی و تاریخی مستند جدید محمدحسین مهدویان می باشد که نشان میدهد یک کارگردان خلاق چگونه میتواند از یک واقعه تاریخی، اثری متفاوت و با ویژگی های سینمایی بیافریند.
آوینی فیلم

مرتضی اسماعیل دوست: مستند «ترور سرچشمه» این روزها در گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است. اینکه این محدودیت نمایش و عدم تبلیغات مناسب چقدر به ضرر فیلم تمام شده، یک بحث است که جای نقد درباره عدم حمایت مسئولان دارد و نکته دیگر ارزشهای فنی و تاریخی مستند جدید محمدحسین مهدویان می باشد که نشان میدهد یک کارگردان خلاق چگونه میتواند از یک واقعه تاریخی، اثری متفاوت و با ویژگی های سینمایی بیافریند.

مستند «ترور سرچشمه» درباره یکی از مهمترین حوادث سیاسی تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. یکی از انواع ترورهای ناجوانمردانه منافقین و معاندان به این کشور اسلامی که از ابتدای شکل گیری انقلاب تا امروز همچنان به شکلهای مختلف ادامه دارد. انفجار دفتر نخست وزیری به طور حتم یکی از مهمترین حوادث تاریخی کشورمان بوده که متاسفانه چندان در قالب تولیدات سینمایی درنیامده است. از این جهت تلاش مستندسازان جوان برای به تصوبر درآوردن اینگونه وقایع تلخ و تحلیل این اتفاقات تروریستی قابل ارزش و تقدیر بوده و نیاز به حمایت رسانه ای دارد. از طرفی این نکته را به فیلمسازان حرفه ای سینما یادآوری می کند که باید در قالب فیلمهای بلند سینمایی به بازگویی این اتفاقات برای نسل جوان بپردازند و به راحتی از اینگونه سوژه ها که قدرت جذب مخاطب را هم دارد، غفلت نکنند.

 

مستند ترور سرچشمه

مستند ترور سرچشمه با تمرکز بر انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و پرسش از افرادی که مرتبط با آن دوران بودند، شروع میشود. مهدویان از طریق کاشت دوربین خود به نوعی همچون یک دوربین مخفی سوالات خود را در ارتباط با آن ماجرا برای افراد سیاسی مطرح میکند. سوالات کارگردان نشان میدهد که او در این زمینه اطلاعات داشته و گروه تحقیقاتی درست عمل کرده اند. البته باز هم جای انتظار درباره برخی دیگر از سوالات و عدم بعضی از موضوعات وجود دارد اما چون مدت زمان مستند نسبتا کوتاه است نباید انتظار داشت که کارگردان به همه جوانب کار بپردازد. علاقه مهدویان به فیلمهای پلیسی و معمایی و تاریخ معاصر انقلاب اسلامی که در فیلمهای سینمایی اش وجود داشت، در مستند ترور سرچشمه هم خود را نشان میدهد. اینکه کارگردان در این مستند به روش بازجویی در مقابل سوژه های سیاسی می نشیند و میخواهد از چند و چون ماجرا و عامل انجام این حادثه تروریستی پرده بردارد. سوالات و سوژه ها و نوع تدوین به شکلی در کنار هم و به ترتیب قرار می گیرد که بطور مداوم مخاطب را پیگیر و علاقمند برای پیگیری فیلم و شنیدن ماجرا کند و این مساله به کمک تبحر کارگردان به وجود آمده است.

 کارگردان ترور سرچشمه ضمن درک اهیت تاریخی موضوع به سراغ مصاحبه شوندگان می رود. چرا که واقعه هفتم تیر و همچنین شخصیت شهید بهشتی موضوع بسیار گسترده می باشد و البته تمرکز اصلی فیلمساز در این مستند پرداخت کامل به شخصیت ایشان نبوده است که نیاز به تولید فیلم مستقلی دارد. در «ترور سرچشمه» کارگردان به کمک یک دستگاه ضبط صوت قدیمی و دکوری که تداعی کننده فضای آن سالها است، میخواهد تنها یک یادآوری به زبان سینما برای مخاطب درباره واقعه ای مهم و تاریخی داشته باشد و در این کار تا حد زیادی موفق است.

محمدحسین مهدویان

 

آنچه مسلم است حمایت از مستندسازان و مستندهایی که میخواهند حقیقت را زنده نگه دارند و اسناد تاریخی را از طریق تصویر به نسلهای جوان منتقل کنند، باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد. متاسفانه تنگناها و دشواری هایی که مستندسازان برای دسترسی به اسناد مکتوب و تصویری دارند و برخی ملاحظه کاری ها موجب دلخوری آنها میشود و روند تولید مستندهای تاریخی و سیاسی را سخت میکند. با این حال مستندهای خوبی در این سالهای اخیر توسط مستندسازان جوان ساخته شده است و یکی از بهترین هایش مستند «آخرین روزهای زمستان» درباره شهید باقری توسط همین کارگردان ترور سرچشمه است. امید میرود مستند ترور سرچشمه هم مورد توجه بیشتر مخاطبان و مسئولان قرار بگیرد.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.