دوشنبه, 30 ارديبهشت 1398
کد خبر: 11027

جایگاه جشنواره جهانی فجر در چهارمین تجربه مستقل شدن

آوینی فیلم: برای قضاوت درباره جایگاه امروز جشنواره جهانی فیلم فجر نمی‌توان سابقه برگزاری این رویداد در قالب بخش «بین‌الملل» جشنواره فجر در بهمن‌ماه هر سال را طی ۳۳ دوره پیش‌تر، نادیده گرفت. واقعیت این است که پسوند «بین‌المللی» جشنواره فیلم فجر در بیش از سه دهه برگزاری همواره مورد انتقاد صاحب‌نظرانی بود که متوجه لزوم تخصیص بخشی از ظرفیت این رویداد سینمایی با ویترین پرسروصدای تولیدات داخلی نمی‌شدند و این سبک برگزاری و سهم دادن به سینمای جهان در یک رویداد کاملاً داخلی را موجب بی‌هویت شدن این رویداد قلمداد می‌کردند.

آوینی فیلم: «جشنواره جهانی فجر پل ارتباط ایران با سینمای جهان و با حدود ٢٥٠ میهمان و برنامه‌های متنوع فرصت ساز تبادل تجربه، دانش، اقتصاد و فناوری سینمایی است. با توطئه‌ها و تحریم‌ها نتوانستند این پل را واژگون کنند. سینمای ایران تحریم پذیر نیست.» این صریح‌ترین اعلام نظر مقام ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی سیدعباس صالحی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر است که روز گذشته در حساب توئیتری او درج شد.

به‌رغم این حمایت صریح از سوی وزیر ارشاد اما گویی وضعیت جشنواره جهانی فجر آن‌قدرها هم تثبیت‌شده نیست چه اینکه همزمان با انتشار همین توئیت و زمانی که حسین انتظامی در مقام سرپرست سازمان سینمایی در میان اصحاب رسانه قرار گرفت، بیش از هر چیز با پرسش‌هایی مرتبط با سرانجام استمرار برگزاری مستقل جشنواره جهانی و نیز احتمال ادغام مجدد آن با بخش ملی این رویداد مواجه شد.

سوالاتی که البته انتظامی به شیوه مرسوم و دیپلماتیک خود هیچ پاسخ صریحی به آن نداد و همه چیز را به آینده و تدوین آئین‌نامه‌ای متناسب با نظر سینماگران موکول کرد؛ همان سینماگرانی که پیش‌تر در یک اظهارنظر جنجالی، «ادغام دو جشنواره فجر» را یکی از «مطالبات» آن‌ها توصیف کرده بود! به همین جهت هم همچنان آینده «جشنواره جهانی فیلم فجر» همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با این وجود اما واقعاً چقدر می‌توان رویدادی که امسال چهارمین دوره برگزاری مستقل خود در فصل بهار را تجربه می‌کند را منطبق بر استانداردهای یک رویداد بین‌المللی دانست و استقلال آن را ضروری برشمرد؟

جشنواره جهانی فجر

برای قضاوت درباره جایگاه امروز جشنواره جهانی فیلم فجر نمی‌توان سابقه برگزاری این رویداد در قالب بخش «بین‌الملل» جشنواره فجر در بهمن‌ماه هر سال را طی ۳۳ دوره پیش‌تر، نادیده گرفت. واقعیت این است که پسوند «بین‌المللی» جشنواره فیلم فجر در بیش از سه دهه برگزاری همواره مورد انتقاد صاحب‌نظرانی بود که متوجه لزوم تخصیص بخشی از ظرفیت این رویداد سینمایی با ویترین پرسروصدای تولیدات داخلی نمی‌شدند و این سبک برگزاری و سهم دادن به سینمای جهان در یک رویداد کاملاً داخلی را موجب بی‌هویت شدن این رویداد قلمداد می‌کردند.

همین واقعیت هم سرانجام به تفکیک دو بخش ملی و جهانی این رویداد منتهی شد و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که لااقل از منظر شناسنامه و هویت برگزاری، «فجر جهانی» در کمتر از چهار سال تبدیل به برندی شناخته شده در تقویم رویدادهای سینمایی ایران شده است.

حضور چهره‌های مطرح سینمای جهان شاید هنوز به سطح ایده‌آل یک رویداد بین‌المللی نرسیده باشد اما با در نظر گرفتن شرایط تحمیلی و پارامترهای غیرسینمایی مانند تحریم و تأثیر آن بر کلیه تعاملات بین‌المللی، می‌توان رأی به توفیق دست‌اندرکاران این رویداد داد.

منبع: مهر

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.