دوشنبه, 2 ارديبهشت 1398
کد خبر: 10941
گفتگوی آوینی فیلم با روح الله رفیعی مستندساز درباره اندیشه شهید آوینی

خدا در سینه این آدم حکمت نازل کرد

آوینی فیلم: اندیشه شهید آوینی با گذشت سالها از تاریخ عروج آسمانی اش همچنان پایدار مانده است و بسیاری از هنرمندان و هنرجویان به دنبال بسط و گسترش اندیشه های سیدشهیدان اهل قلم هستند. در گفتگو با روح الله رفیعی از مستندسازان مطرح برون مرزی در این باره پرسش شد که چگونه اندیشه شهید آوینی در سینمای امروز ایران شکل میگیرد.
آوینی فیلم

 اندیشه شهید آوینی با گذشت سالها از تاریخ عروج آسمانی اش همچنان پایدار مانده است و بسیاری از هنرمندان و هنرجویان به دنبال بسط و گسترش اندیشه های سیدشهیدان اهل قلم هستند. در گفتگو با روح الله رفیعی از مستندسازان مطرح برون مرزی در این باره پرسش شد که چگونه اندیشه شهید آوینی در سینمای امروز ایران شکل میگیرد. این مستندساز انقلابی در این خصوص به آوینی فیلم گفت: از دو منظر میتوان درباره اندیشه شهید آوینی و سینمایش صحبت کرد. مساله مهم این است که بدانیم شهید آوینی انسان اندیشمند و تحصیلکرده ای بود که به شکل آگاهانه دنبال تعریف هنر رفت. شهید آوینی براساس سیر تفکری برنامه ریزی شده با اشراف به فلسفه غرب و فلسفه شرق و اسلامی توانست به یک سینمای منحصر به فرد دست پیدا کند. ایشان به شکل ناگهانی به این جایگاه نرسید و برخلاف نظر برخی ها کاملا هدفمند به رشد و تکامل رسید. تجربیات شخصی و رشته دانشگاهی و همه پژوهش هایی که انجام داد باعث شد تا آوینی به سینمای اشراقی برسد. پس نمیتوانیم بگوییم کار شهید آوینی اتفاقی بوده است، بلکه مبتنی بر یکسری تحقیقات علمی بوده است.

کارگردان مستند «دو برادر، خالد و مجتبی» در ادامه گفت: شهید آوینی مراحل علمی را طی کرد و سینه اش را برای حکمت خدا باز کرد و خدا در سینه این آدم حکمت نازل کرد. از این نظر شهید آوینی توانست به پله سینمای اشراقی برسد و تبدیل به یک شاخص هنری در سینمای ایران شود.

 

روح الله رفیعی

رفیعی در پاسخ به اینکه چگونه میتوان اندیشه شهید آوینی را در سینمای امروز ایران به جریان درآورد، به آوینی فیلم گفت: این مسیری است که شهید آوینی طی کرد اما بعد از شهادت شهید آوینی خیلی ها خواستند از ایشان تقلید کنند. اما مقلد بودن با ادا درآوردن فرق میکند. گاهی هنرمند از هنرمندی دیگر تقلید میکند و پیرو سبک او میشود که جای بحث دارد و میتواند در مسیری درست انجام شود اما برخی ها بدون هرگونه تحلیلی نسبت به یک هنرمند شاخص میخواهند ادای او را دربیاورند، بدون اینکه موقعیت زمان و مکان خود را درک کنند. کسانی که پیرو سبک شهید آوینی باشند، با توجه به شرایط امروز میتوانند خط فکری شهید آوینی را که سینمای فطری است، دنبال کنند. سینمایی که به دین منتهی میشود. با این مبنا اگر کسی جلو رفت جای ارزش دارد اما برخی ها مدعی تقلید از شهید آوینی بدون فهم جایگاه آن سینما هستند که دستاوردی ندارد.

وی افزود: شهید آوینی پایه گذار یک نوع مکتب سینمای جدید براساس دین بود و هر فیلمسازی میخواهد قدم در این راه بگذارد، باید از این مسیر حرکت کند و به پله های بعدی برسد. اینکه تنها ظواهر را ببینیم، عملا به آن چیزی نمیرسد که سینمای آوینی دنبالش بود.

شهید آوینی

 

روح الله رفیعی ادامه داد: همچنان که شهید آوینی با ممارست در تحقیق و کسب دانش پله های ترقی را پیمود، افرادی که میخواهند دنباله روی ایشان باشند هم باید با آگاهی در این راه گام بردارند. به نظرم در این سالهای اخیر اگر چه در شرایط خوبی در سینمای مستند قرار گرفتیم اما به دلیل عدم وجود آن آگاهی نتوانستیم مسیر شهید آوینی را همچنان در سینما بیابیم، چون کار نشده است. روزی که شهید آوینی این سبک تولید فیلم را کار کردند، عقبه ای در این نوع سینما وجود نداشت و فضا مه آلود بود اما امروز اگر کسی بخواهد در این حوزه ورود کند، از تجربه ایجاد شده توسط شهید آوینی بهره مند است و مسیر هموارتری دارد، اما متاسفانه کم کاری شده است. زحمت اصلی را شهید آوینی کشیده است و دیگران میتوانند قدمهای دیگری بردارند.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.