پنجشنبه, 30 خرداد 1398
کد خبر: 10843

لوکیشن جنوب شرقی آسیا هم به معضل پولهای مشکوک اضافه شد!

آوینی فیلم: سینمای ایران امسال در کنار معضل پولهای مشکوک، سرمایه گذاران مشکوک تر و کمدی هایی که از شدت نازل بودن داد سینماروهای عام را هم درآوردند، با یک مسئله دیگر نیز مواجه بود. فیلمهایی که به نام تغییر جغرافیا و قاب گرفتن مناظر دیدنی خارج از کشور، در اندیشه کسب درآمد بیشتر سر از مناطق ممنوعه درآورده اند!

آوینی فیلم: سینمای ایران امسال در کنار معضل پولهای مشکوک، سرمایه گذاران مشکوک تر و کمدی هایی که از شدت نازل بودن داد سینماروهای عام را هم درآوردند، با یک مسئله دیگر نیز مواجه بود. فیلمهایی که به نام تغییر جغرافیا و قاب گرفتن مناظر دیدنی خارج از کشور، در اندیشه کسب درآمد بیشتر سر از مناطق ممنوعه درآورده اند! بعد از علاقه سینماگران در سالهای گذشته به ساخت فیلم در کشورهایی مثل هندوستان یا ارمنستان، حالا توجه برخی به کشورهای جنوب شرقی آسیا خیره شده تا به اسم محصول مشترک(!)، دوربین خود را به لوکیشن هایی ببرند که اغلب نامشان هم در کشور ما تابو محسوب می شود.
در همین زمینه، شنیده های خبرنگار بانی فیلم حکایت از آن دارند که برخی از تازه واردان به سینما با انجام زد و بندهایی که با چند دفتر هواپیمایی در کشورهایی مثل تایلند و … صورت داده اند، قصد دارند این لوکیشن ممنوعه را بستری برای ساخت کمدی های آبکی و مثلاً کنجکاوی برانگیز جلوه دهند. سینمای ایران که هنوز از تبعات ماجرای پولشویی در برخی از ارکانش قد راست نکرده، حالا باید نگران پولهایی باشد که از تایلند یا دیگر کشورهای همجوارش به بدنه آن تزریق می شود.
فضای پاتایا یکی از شهرهای ساحلی کوچک تایلند که مقصد سفرهای توریستی زیادی محسوب می شود، قطعاً همخوانی زیادی با اخلاقیات و عرف جامعه ما ندارد. ضمن اینکه اصولاً ملاحظات و ممیزی ها در سینمای ما نیز رخصت چندانی برای عرض اندام این دست فیلمها در لوکیشن هایی نظیر پاتایا نمی دهند.
نتیجه این سفرها هم فیلم هایی آبکی و کمدی هایی بی مزه هستند که بی شک در برخورد با ممیزی های وزارت ارشاد و یا حتی خودسانسوریهای سازندگان، بدل به تولیداتی بی هویت می شوند. تولیداتی که ظاهراً فقط محملی برای شکل گیری یک نوع بنگاه پولی برای کسب درآمد افرادی مشکوک می شوند.
در نهایت هم صاحبان این آثار احتمالاً با تکیه روی همین وجوه تبلیغاتی پوچ و موج سواری روی قضیه سانسور، توقع جذب تماشاگر دارند که تجربه گیشه سرد امسال یکی از این دست محصولات، ثابت کرد ترفندهای سازندگانشان در معادلات امروز سینمای ایران حاصلی ندارد.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.