دوشنبه, 5 فروردين 1398
کد خبر: 10711
در دو قطبی یک برنامه قدیمی با برنامه های نوظهور در تلویزیون چه اتفاقی افتاد؟

بررسی دو گزینه «برنده باش» و «باید ببازی» در جام جم تلویزیون

آوینی فیلم: شرایط رای گیری و حتی ادامه حیات جام جم متوقف شده و رسوایی جدید باعث واکنش مسئولان تلویزیون شده است. ادامه ماجرا شاید چندان مهم نباشد. در روزهای گذشته انواع انتقادات به این شبکه و این مسابقه چنان بود که حتی با پیروزی احتمالی «برنده باش»، شرایط برنده بودن مخدوش خواهد بود و آماری که مرتب صدا و سیما توسط مرکز نظرسنجی اش میدهد و مخاطبان آماری اش با واقعیت فاصله دارد. باید دید با توجه به انتقاداتی که نسبت به کپی بودن برنامه هایی همچون عصر جدید احسان علیخانی وجود دارد، شکل مدیریت شبکه ای که به دلیل پخش مسابقات ورزشی و سریالها در همه دوره ها جزو پرطرفدارترین شبکه سیما بوده است، دچار تغییر میشود.

آوینی فیلم: پیمان معادی تصویر تیتر یک روزنامه امروز همشهری را که به ماجرای دو برنامه «نود» و «برنده باش» در جشنواره تلویزیونی جام‌جم اختصاص داشت، در استوری اینستاگرام منتشر کرد. «همشهری» تصویر محمدرضا گلزار مجری «برنده باش» و عادل فردوسی‌ پور، تهیه‌کننده و مجری «نود» را کنار هم قرار داده و به ترتیب در زیر آن‌ ها نوشت. «برنده باش» و «باید ببازی».

 

شبکه سه

اما ماجرا از وقتی شروع شد که پخش زنده یک مسابقه نه چندان مهم و رسمی از شبکه سه سیما باعث تغییر در زمان پخش برنامه با قدمت «نود» شد. قهر مجری و تهدید مدیر جوان شبکه سه باعث شد که چند هفته ای پخش این برنامه در حالت کما بماند. نود برگشت هر چند دیگر از اقتدار سابق فردوسی پور خبری نبود. او که بارها در زمان مسئولیت پورمحمدی اصرار داشت که از زمان آگهی های تبلیغاتی کم شده و زمان پخش برنامه به حدود ساعت 22:30 برسد، خیلی راحت با انواع برنامه های سرزده در شبهای دوشنبه و پیش از پخش هفتگی برنامه اش روبرو شد. بطوریکه زمان پخش برنامه 90 همواره با تاخیر همراه بود تا از تعداد مخاطبان شبانه برنامه که از طریق پیامک در مسابقه نظرسنجی حضور می یافتند، کم شود. فردوسی پور برخلاف تصور برخی ها بدون هرگونه تنش زایی در مسیر محافظه کاری به کارش ادامه داد. اما عدم حمایت لازم از سوی مدیریت شبکه همچنان به چشم میخورد. «نود» مثل فرزند نامشروعی برای مدیر جدید بود که چاره ای جز مدارای ظاهری با آن وجود نداشت اما عدم دلخوشی نسبت به این برنامه پرطرفدار میلیونی نزد مدیر جدید شبکه سه، موجب زایش انواع برنامه های جدید شد. برنامه هایی با حضور چهره ها که بدون هرگونه نوآوری و حتی با تقلید از برنامه های مشابه خارجی، فقط از طریق سلبریتی ها و جوایز گرانقیمت میخواستند مشتری جدید پیدا کنند یا مخاطبان برنامه نود را به سمت خود هدایت کنند.

عدم تهیه کنندگی فردوسی پور در ویژه برنامه جام جهانی 2018 و کم شدن تعداد گزارشهای وی و انواع تبلیغات انجام شده برای رونق برنامه های نوظهور راه دیگری برای از بین بردن قدرت برنامه نود بود. مدیر شبکه سه در اوایل آبانماه و در اوج مشکلات برنامه نود در برنامه مورد علاقه اش یعنی «حالا خورشید» ظاهر شد و گفت: «برنامه «برنده باش» را مردم می بینند. چیزی که به یک برنامه کمک می کند چهره بودن است اگر به اجرای او نگاه کنید از برنامه اول تا الان بسیار متفاوت و رو به صعود است و چهره ای محبوب هم است. بالاخره وقتی مردم ببینند چهره ای جلوی دوربین است که او را می شناسند با او زودتر ارتباط برقرار می کنند.» این روش جدید مدیر جوان شبکه سه برای جذب مخاطبان و یا به تعبیری بهتر بر هم زدن ترکیب علاقمندان به برنامه نود به نفع برنامه های دیگر بود. مسیر متفاوت محمدرضا گلزار که روزی جزو چهره های توقیفی تلویزیون و حتی سینما بود، باعث شد که همه امید علی فروغی به چهره گلزار و زبان تغییر یافته اش برای جذب مخاطبان باشد!

یکماه بعد از حضور علی فروغی در برنامه «حالا خورشید» که به بهانه «عملکرد ۶ ماهه» و در واقع برای جنجالهای نود بود، اولین آمار مدیریتی این مدیر تازه وارد به تلویزیون توسط خود او در فضای مجازی منتشر شد که باعث حیرت مخاطبان قدیمی تلویزیون شد. مدیر شبکه سه در پست جدید خود ضمن اعلام اینکه خستگی شش ماهه از تنش بیرون رفت، آمار مرکز افکار سنجی سازمان را شخصا اعلام کرد. آماری که نشان میداد برنامه های جدید تلویزیون صدرنشین شده و نود میلیونی نه تنها از رده اول پایین آمده بلکه تا رده هفتم و حتی پایین تر از رقبای کم مخاطب ورزشی اش مثل فوتبال برتر و گزارش ورزشی قرار گرفته است. نود براساس آمار اعلام شده در صفحه مجازی علی فروغی، حتی پایین تر از برنامه های بدون توقف و سمت خدا بود. حالا این آمار چقدر با واقعیت بیرونی منطبق بوده و براساس چه نگاه کارشناسانه ای استخراج شد، خود جای بررسی دارد. آماری که نشان میداد نود پرمخاطب تنها ۱/۵% مخاطب دارد!

 

شبکه سه

آمار بعدی همین مرکز هم باز از صدرنشینی برنده باش گلزار با 49 درصد حکایت داشت. در رده بعدی هم دیگر برنامه مورد علاقه مدیر جوان شبکه سه یعنی حالا خورشید رضا رشیدپور قرار داشت. این دو برنامه و دو مجری اش با وجود تفاوت در شکل اجرا همان راهی را رفتند و همان حرفی را زدند که مدیر جوان شبکه میخواست.

در ادامه مسیر طی شده، انواع تبلیغات عوامل تلویزیونی در جشنواره جام جم که با روشهای مختلف و گاه عجیب درصدد جذب آرای مردمی بودند و حمایت غیرمستقیم شبکه از برنامه های مورد علاقه اش، نود را در گوشه رینگ قرار داد. حتی عدم درج عنوان نود در میان برنامه های اعلامی برای رای گیری مردم هم ادامه یافت، تا اینکه برخلاف تصور شبکه، نود در مرحله اول و با وجود همه کارشکنی های پنهانی، صدرنشین برنامه های شاخص تلویزیون شد و با ۳۰.۶ درصد آرا در رتبه نخست و بیشتر از برنده باش شد که ۲۶.۵ درصد رای گرفت. اما در روزهای اخیر و در مرحله دوم ناگهان اتفاقی افتاد که باز هم موجب حیرت شد. «پیامک تایید رای به برنامه «برنده باش» برای بسیاری از خط‌ های تلفن همراه ارسال شد، در حالیکه برخی از صاحبان هیچ گونه رای نداده بودند!»

 

گلزار

حالا شرایط رای گیری و حتی ادامه حیات جام جم متوقف شده و رسوایی جدید باعث واکنش مسئولان تلویزیون شده است. ادامه ماجرا شاید چندان مهم نباشد. در روزهای گذشته انواع انتقادات به این شبکه و این مسابقه چنان بود که حتی با پیروزی احتمالی «برنده باش»، شرایط برنده بودن مخدوش خواهد بود و آماری که مرتب صدا و سیما توسط مرکز نظرسنجی اش میدهد و مخاطبان آماری اش با واقعیت فاصله دارد. شاید سیاست مدارانه ترین تصمیم را دورهمی مهران مدیری با کنار کشیدن از چنین جشنواره مخدوشی گرفت. حالا باید دید با توجه به انتقاداتی که نسبت به کپی بودن برنامه هایی همچون عصر جدید احسان علیخانی وجود دارد، شکل مدیریت شبکه ای که به دلیل پخش مسابقات ورزشی و سریالها در همه دوره ها جزو پرطرفدارترین شبکه سیما بوده است، دچار تغییر میشود. آیا مدیریت شبکه سه که در همان گفتگو با برنامه حالا خورشید گفته بود که «ما خود را با بی بی سی مقایسه می کنیم چون شبکه سه یک رسانه حرفه ای و جدی است.» در ادامه مسیر متفاوتی را خواهد پیمود؟


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.