سه شنبه, 30 مهر 1398
کد خبر: 10573
گفتگوی بی پرده آوینی فیلم با جواد شمقدری درباره سریال نفوذ و چهل سالگی انقلاب

فیلمنامه تسخیر لانه جاسوسی را به فردی دادند که دغدغه گرین کارت آمریکا دارد!

آوینی فیلم: 10 قسمت ابتدایی مجموعه تلویزیونی «نفوذ» با عنوان «خط تماس» در دهه فجر امسال از تلویزیون پخش شد. سریالی که از بهمن سال گذشته کلید خورد و اتفاقات 10 ماهه تاریخ انقلاب اسلامی را از بهمن 57 تا آبان 58 در 40 قسمت روایت میکند. جواد شمقدری، معاون اسبق سازمان سینمایی و کارگردان این مجموعه انقلابی در یک گفتگوی بی پرده با آوینی فیلم، درباره این سریال، چهل سالگی انقلاب اسلامی، دعوت از فیلمسازانی از جبهه مقابل برای ساخت آثار انقلابی و «بیانیه گام دوم انقلاب» که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، سخن گفت.
آوینی فیلم

جواد شمقدری، معاون اسبق سازمان سینمایی و کارگردان مجموعه تلویزیونی «نفوذ» در یک گفتگوی بی پرده با آوینی فیلم درباره این سریال، چهل سالگی انقلاب اسلامی، دعوت از فیلمسازانی از جبهه مقابل برای ساخت آثار انقلابی و «بیانیه گام دوم انقلاب» که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، سخن گفت.

چگونه در مجموعه سریالی نفوذ توانستید به نیاز مخاطبان جوان درباره فهم وقایع انقلاب پاسخ بدهید؟

چون تحقیق و نگارش سریال هم کار خودم بود، سعی کردم کاملا براساس وقایع تاریخی حرکت کنم و تلاشم این بود که بدون هرگونه پیش داوری، وقایع انقلاب را به تصویر بکشم و جالب بود که دیدم چه کسانی که تجربه حضور در آن وقایع را داشتند و چه مخاطبانی که امروزه مشتاق به دانستن آن ایام هستند، با سریال ارتباط برقرار کردند و برایشان جالب بود. من فکر میکنم اگر بتوانیم قضایای انقلاب اسلامی به همان شکلی که رخ داده را در قالب فیلم یا سریال برای نسل جوان نشان بدهیم، گویای همه چیز است و نسل جدید هم وقتی با یک واقعیت مهم تاریخی مواجه شود حتما میپذیرد. تنها کافی است وقایع و اتفاقات را بدون دخل و تصرف نشان بدهیم. ما هم براساس پژوهشهای انجام شده به بیان اتفاقات روزهای منتهی به انقلاب اسلامی پرداختیم و سعی کردیم با وفاداری به اسناد تاریخی و براساس کیفیت یک سریال استاندارد وضعیتی از آن دوران را برای مخاطب نمایش دهیم. به تعبیر حضرت امام(ره)، انقلاب اسلامی ما انفجار نور در ظلمت بود و حقیقت انقلاب انقدر روشن و زیبا است که همه تلاش دشمنان در این چهل ساله نتوانست آن را کمرنگ کند. انواع سنگ اندازی هایی که در مسیر انقلاب شد، در نهایت باعث از بین رفتن تاریکی ها و طلوع حقیقت مهم انقلاب اسلامی شد. وقتی مردم در راهپیمایی روز پیروزی انقلاب به صحنه می آیند، نشان میدهد که حقیقت انقلاب اسلامی به خوبی زنده است.

سریال نفوذ

 

مجموعه سریالی نفوذ در چه مرحله ای قرار دارد و چرا ده قسمت از این سریال بلند تلویزیونی در دهه فجر امسال پخش شد؟

اشکالی که در کارمان پیش آمد این بود که قرار بود سریال در چهل قسمت در ایام سیزده آبان از تلویزیون پخش شود که آماده نشد و برحسب ضرورتی که پیش آمد، 10 قسمت اول این مجموعه با کمی تفاوت در دهه مبارک فجر پخش شد و انشاء الله این سریال به شکل کامل در 13 آبان سال آینده از تلویزیون پخش میشود. هنوز هم حدود 25 درصد فیلمبرداری این مجموعه باقی مانده است. به دلیل اینکه شبکه یک تلویزیون در ایام دهه فجر امسال سریال دیگری نداشت به ما اصرار کرد که ده قسمت سریال را برسانیم. ما مخالفت کردیم اما نهایتا با درخواستهای زیادی که شد و حتی آقای علی عسگری رئیس صدا و سیما خواستند، ما براساس این ایام قصه نسبتا متفاوتی را در ده قسمت برای پخش آماده کردیم که چند روز پیش تمام شد. این ده قسمت از یک سوم اول کار آماده شد.  

فیلمسازان ایرانی چگونه میتوانند نسبت به وقایع انقلاب اسلامی در طی چهل سال اخیر واکنش درستی نشان بدهند؟

بیشتر از هنرمندان نیاز است تا مدیران و مسئولان فرهنگی کشور نسبت به شبیخون فرهنگی موضع نشان بدهند. همین مجموعه سریالی هم اگر براساس دغدغه و پیگیری و جسارت و صبر من نبود، هیچوقت ساخته نمیشد. کسانی بودند که مخالف تولید این کار بودند و همین الان برای ادامه تولید دچار مشکلاتی هستیم. این اشکال بزرگی در مدیریت حوزه فرهنگی ما است که به کارهایی مثل وقایع تاریخ انقلاب که نیاز جدی مخاطب امروز است کم توجهی میشود. بخش مهمی از ماندگاری ما در آینده این است که گذشته خود را خیلی شفاف نشان بدهیم و اگر اینکار را نکنیم، دشمن با دروغ پردازی این وقایع را نشان میدهد.

چگونه میتوان اهداف شوم معاندان انقلاب را که اقدام به ساخت آثار دروغین درباره وقایع سیاسی میکنند، از بین برد؟

در ایام دهه فجر امسال شبکه های معاند ماهواره ای در حال تولید مجموعه هایی علیه انقلاب بودند. این شبکه های فریبکار که نمیخواهم اسمی از آنها ببرم، آمدند و وقایع انقلاب را تحریف کردند و تصویری دروغ از وقایع انقلاب و افرادی که درگیر شکل گیری انقلاب بودند را نشان دادند. آنها میخواهند انقلابیون را پشیمان نشان بدهند که غیرواقعی است. تنها چیزی که میتواند مانع این تصور شود، انجام کارهای ارزشمند در حوزه فیلم و رسانه است. باید در قالب نمایشی این وقایع را به خوبی نشان بدهیم. در کتابهای تاریخی این موارد وجود دارد اما ما کتابخوان زیادی نداریم و تنها باید از طریق آثار سینمایی و تلویزیونی و مستند حقیقت ماجرا را نشان بدهیم. لذا من معتقدم هویت و ماندگاری ما در آینده در گروی این است که ما بتوانیم کارهای جذاب موثری درباره تاریخ انقلاب و دهه های مختلف بعد از انقلاب از طریق فیلم و سریال را به ثبت برسانیم.

جواد شمقدری

 

چندی پیش گام دوم انقلاب از طریق مقام معظم رهبری تبیین شد. به نظرتان هنرمندان چگونه میتوانند دغدغه های رهبری را به شکل راهبردی در عرصه فرهنگ و هنر به پیش ببرند؟

یک مطالبه جدی از طرف مردم برای ساخت کارهای انقلابی وجود دارد. هنرمندان و مسئولان با درک شرایطی که نیاز جامعه و خواست رهبری است، باید به جلو حرکت کنند و نقطه کلیدی این ماجرا از باور ما می آید. باید نسبت به راهی که رفتیم یقین و اعتقاد داشته باشیم. هر نگاه شک آلود از طرف یک مدیر فرهنگی یا هنرمند باعث خراب کردن کار میشود. در پیام مقام معظم رهبری هم میتوان متوجه شد که ما حق لغزش در گام دوم انقلاب را نداریم و باید در راستای فرامین رهبری به جلو پیش برویم. این جریان باید توسط افراد باورمند انقلابی ادامه پیدا کند.

سریال نفوذ

 

در سالهای اخیر بعضی از نهادهای انقلابی از فیلمسازانی که پیشینه انقلابی ندارند، دعوت به کار کردند. شما به عنوان یک فیلمساز انقلابی که آثاری مثل طوفان شن را هم تهیه کردید، چه دیدگاهی درباره این اتفاق مهم فرهنگی دارید؟

امروز می بینیم که بعضی نهادهای انقلابی بعد از چهل سال با هدف جذب افراد جدید از جبهه مقابل آنها را به کار دعوت میکنند. در صورتیکه در این کار جذب معنا ندارد. باید جذب در مخاطبان جدید به وجود بیاید نه تلاش برای جذب سازنده فیلم یا سریالی که اعتقاد چندانی به انقلاب ندارد. من افرادی را میشناسم که به انقلاب و به رهبری و به نظام باور ندارند اما به آنها کار ساخت آثار انقلابی داده میشود. حالا شاید اینها به شکل عمومی این بی اعتقادی خود را اعلام نکنند و در محافل خصوصی بیان کنند اما این افراد بی اعتقاد چرا باید دعوت به کار شوند؟! همین افراد در سالهای اخیر دعوت شدند و به آنها سرمایه داده شد تا راجع به انقلاب فیلم بسازند. معلوم است که نتیجه این دعوت چه میشود. اگر ضد خودش هم نشود، حداقل اینکه خنثی است. تاثیری که محتوای این آثار روی مخاطب میگذارد، گاهی ضد اهداف انقلاب درمی آید. در موضوع انقلاب دوم یا تسخیر لانه جاسوسی من اطلاع دارم که فیلمنامه ای را به فردی دادند که دغدغه گرین کارت آمریکا را دارد. این آدم در ته دلش عشق آمریکا دارد و چگونه میتواند علیه آنها فیلمنامه بنویسد؟!

پیشنهاد شما به عنوان فردی دارای سابقه مدیریت و فیلمسازی برای دهه جدید انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی چیست؟

ما باید نیروهای خودمان را بشناسیم. بعد از چهل سال دیگر زمان آزمون و خطا گذشته است. باید اهدافمان را بشناسیم. در حوزه  فرهنگ به راحتی نمیشود به کسی اعتماد کرد و روش جذب این نیست که سرمایه میلیاردی و سوژه حساس را به بعضی از فیلمسازان بدون دغدغه بدهند. اینها باید قبل از این جذب شده باشند و بعد بشود به آنها کمک کرد. جالب است که نیروهای خودی را کنار میگذارند. نیروهای انقلابی هستند که میتوانند حقایق انقلاب را برای مردم بازگو کنند اما اینها را خانه نشین کرده اند. من فکر میکنم در گام راهبردی دوم باید به اصل انقلاب برگردیم. ما در بعضی از نهادهای انقلابی و خود صدا و سیما مشکلاتی داشتیم که دیگر نباید تکرار شود. قضیه وزارت ارشاد با وجود نقدهایی که به آن وارد است، فرق میکند و آنها میگویند وظیفه یک مدیر دولتی این است که به همه اقشار کمک کند. بحث مهمی است که درباره آینده فرهنگی کشور برنامه داشته باشیم و رهبری این برنامه را در گام دوم مشخص کرده است. باید در روشهای گذشته فرهنگی تجدیدنظر کنیم. باید نیروهای متعهد جبهه فرهنگی انقلاب شناسایی شود. اگر خط مقدم خود را در اختیار غیرانقلابی ها بگذاریم، فاجعه است. این باعث ضربه پذیری ما میشود. ما باید اتاق فرماندهی فرهنگ را بازسازی کنیم و اگر نداریم هر چه زودتر تشکیل بدهیم. همه دستگاه های فرهنگی که هدفشان این است که به انقلاب کمک کنند، باید ذیل این هدف تعریف شوند.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.