چهارشنبه, 4 ارديبهشت 1398
کد خبر: 10488
گفتگوی آوینی فیلم با جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم «متری شش و نیم»

باید به هنرمندان این مملکت اطمینان کرد

آوینی فیلم: در روزهای اخیر جمال ساداتیان، تهیه کننده شناخته شده سینمای ایران کاملا درگیر حواشی فیلم سینمایی «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی بوده است. او در گفتگو با آوینی فیلم از انواع مشکلاتی که خارج از چهارچوب های سینمایی به فیلم وارد شده، میگوید و اینکه واقع گرایی فیلم به مذاق بعضی خوش نیامده است. با این حال خوشبختانه مشکلات این فیلم و سوء تفاهمات برطرف شد و دومین فیلم سعید روستایی در جشنواره فجر حاضر است. اما محور گفتگویمان با این تهیه کننده شناخته شده درباره نسبت سینما با انقلاب اسلامی است.
آوینی فیلم

در روزهای اخیر جمال ساداتیان، تهیه کننده شناخته شده سینمای ایران کاملا درگیر حواشی فیلم سینمایی «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی بوده است. او در گفتگو با آوینی فیلم از انواع مشکلاتی که خارج از چهارچوب های سینمایی به فیلم وارد شده، میگوید و اینکه واقع گرایی فیلم به مذاق بعضی خوش نیامده است. با این حال خوشبختانه مشکلات این فیلم و سوء تفاهمات برطرف شد و دومین فیلم سعید روستایی در جشنواره فجر حاضر است. اما محور گفتگویمان با این تهیه کننده شناخته شده درباره نسبت سینما با انقلاب اسلامی است. سیدجمال ساداتیان درباره تاثیر انقلاب در فرهنگ و هنر گفت: سینما یک فرم و یک تکنیک و یک محتوا دارد. در حوزه تکنیکی ما بعد از انقلاب رشد خیلی زیادی داشتیم و نسبت به فیلمهای قبل از انقلاب پیشرفت بالایی در بروز جوانان بااستعداد داشتیم. کارگردانهای خوبی در جمهوری اسلامی ایران پرورش یافتند که فیلمهای خوبی در داخل و خارج از کشورعرضه کردند که یکی از ثمراتش همین جشنواره فیلم فجر است.

تهیه کننده فیلم متری شش و نیم درباره تولید فیلمهای انقلابی در دهه شصت گفت: در ابتدای انقلاب چون هنوز سینما نیاز به فرصتی برای پوست اندازی داشت، آثاری که تولید شدند به نظرم احساسی بودند و نتوانستند تصویر درستی از انقلاب و تحولات ارائه بدهند. بعد هم که جنگ تحمیلی پیش آمد و سینمای دفاع مقدس شکل گرفت و یکسری کارگردانهای نسل جدید آمدند. این کارگردانها چون در فضای جنگ بودند و شرایط را لمس کرده بودند، بهتر توانستند در سینما موفق باشند و توانستند اتفاقات دفاع مقدس را در کارهای خود بروز بدهند.

پیمان معادی

 

سیدجمال ساداتیان درباره نسل جدید سینمای ایران همچون سعید روستایی گفت: این کارگردانهای جوانی که در سالهای اخیر به سینما اضافه شدند خیلی بااستعداد هستند و فن سینما را به خوبی میشناسند. باید به این نسل امیدوار بود و نتایجی که در سالهای اخیر هم حاصل شد، نشان دهنده استعداد و خلاقیت نسل جدید است.

تهیه کننده فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران درباره چگونگی نزدیک کردن به فضای انقلاب برای نسل جدید گفت: نسل جدید شاید چند تصویر محدود درباره انقلاب دیده باشند و زیاد با آن فضا آشنا نیستند. شاید به همین دلیل که این مقوله ها را نمیشناسند کمتر به سراغش میروند. به نظرم سینماگران ما باید قضایای تاریخی و اتفاقات مهمی مثل انقلاب اسلامی را بشناسند. البته مردم هم باید تقاضای تولید چنین فیلمهایی را داشته باشند چون الان شرایط طوری شده که سینما به علت گرانی خیلی وابسته به گیشه است.

تهیه کننده فیلم به رنگ ارغوان در ادامه به آوینی فیلم گفت: شاید به دلیل اینکه سینمای ایران در ارائه فیلمهای انقلابی خوب عمل نکرده و گاهی اغراق شده آن فضا را تصویر کرده است، مخاطب هم این موضوعات را در اکران پس میزند. به نظر میرسد کیفیت فیلمها باعث شده که مخاطب خیلی از این فیلمها استقبال نکند و چند فیلم تولیدی هم نتوانستند در اکران موفق باشند. شاید باید یک کمی در پرداخت قصه هایمان دقت کنیم و از شعارگرایی دور شویم. البته همه فیلمهای انقلابی این شکلی نبوده ولی بعضی شان نتوانستند مخاطب خود را بشناسند. گاهی اوقات هم حمایت از این فیلمها کم است. حالا بعضی ها که طرفدار نظام هستند حمایت میکنند اما آنهایی که زاویه دارند، موضع گیری منفی درباره فیلمهای انقلابی میکنند. بحث آنها هم این است که عدالت باید در طرح مسائل رعایت شود.

ساداتیان

 

سیدجمال ساداتیان درباره شرایط تولید فیلمهای خوب و باکیفیت سینمایی در حوزه انقلاب اسلامی گفت: به نظرم ساخت فیلمهای انقلابی کار سختی است. ساخت فیلم درباره تاریخ معاصر و شخصیتهای سیاسی که در قید حیات هستند کار مشکلی است و نیاز به برنامه ریزی دارد. گاهی وقتها هم تنگناهایی برای تولید این فیلمها وجود دارد و بحرانهایی در زمان اکران ایجاد میشود که دردسر دارد.

این تهیه کننده فعال سینما درباره لزوم ساخت فیلمهای استراتژیک گفت: در همه جای جهان فیلمهایی برای نمایش قهرمانان آن کشور ساخته میشود. در هالیوود هم دیده ایم که نیروی دریایی آمریکا به نویسندگان و کارگردانها پول و اختیار میدهد تا فیلمهای حماسی براساس ذائقه ذهنی خودشان بسازند. ما در ایران مشکلاتی برای تولید فیلمهای حماسی داریم و بعضی ها میخواهند در واقعیت تاریخی دخل و تصرف کنند و علائق شخصی خود را وارد فیلم کنند که همین موجب دردسر است.

سیدجمال ساداتیان در پاسخ به اینکه در صورت ایجاد شرایط مناسب اقدام به تولید فیلمهایی با مضامین انقلابی با بودجه مستقل خواهد کرد، به آوینی فیلم گفت: علاقمند هستم اما باید بستر لازم برای یک کار خوب فراهم شود و اگر فیلمنامه خوبی در زمینه انقلاب به دستم برسد، شخصا علاقمند به تولید هستم. البته باید متن خوب و فضای مناسب برای کار وجود داشته باشد. من امسال فیلمی درباره مواد مخدر ساختم اما انقدر حاشیه برایمان درست شد که گاهی از تولید فیلم «متری شش و نیم» پشیمان میشدم. تعداد محدودی فیلم ما را دیدند و در مقطعی عرصه بر ما تنگ شد که خوشبختانه با مساعد مسئولان مشکلات رفع و در جشنواره به نمایش درآمد. اما از زمان تولید این فیلم هزاران مشکل داشتیم و باید با پلیس هماهنگی های زیادی میشد و براساس دستورالعمل ها باید هماهنگ میشدیم. این تنها یک مثال از فیلم جدیدمان در جشنواره فجر است و میخواهم بگویم گاهی انقدر تنگنا ایجاد میشود که محصول نهایی دیگر اثر دلخواه تهیه کننده و کارگردان نیست و بیشتر اثر افرادی است که قرار است به شما سرویس بدهند! این فضاها باعث میشود که آدم کمتر به سمت موضوعات مهم و حساس برود. اگر اطمینان به تخصص تولیدکنندگان سینما داشته باشند، میتوان کارهای مهمی در سینما انجام داد.

تهیه کننده فیلم چهارشنبه سوری در ادامه به آوینی فیلم گفت: این را هم باید در نظر داشت که فیلم انقلابی نباید فقط در زمینه حوادث انقلابی باشد و میتواند مفاهیمی را در بربگیرد که مرتبط با انقلاب است. اگر شرایط به خوبی فراهم شود میتوان در بخش خصوصی هم فیلمهای این چنینی تولید کرد اما موضوعات انقلابی چون متولیان زیادی دارد، دچار تغییراتی میشود. الان موضوعات اجتماعی مثل فیلم متری شش و نیم دچار مشکلات میشود، بعدا چگونه میتوان راحت درباره موضوعت حساس در بخش خصوصی فیلم ساخت؟ به نظرم باید به هنرمندان این مملکت اطمینان کرد. آنها خط قرمزها را رعایت میکنند و سلایقی هم دارند که باید به آنها احترام گذاشت تا شاکله فیلمها حفظ شود.

ساداتیان افزود: متاسفانه به خاطر بعضی دخل و تصرفها در این حوزه، فیلمها دچار کمبودهای ساختاری میشوند. البته فیلمهای خوبی هم تولید شد و سال گذشته وقتی فیلم «تنگه ابوقریب» را دیدم، به وجد آمدم که ژانر دفاع مقدس را احیا کرد. یا فیلمهای آقای مهدویان با وجود اینکه مورد هجمه هم قرار گرفت، اما موفق بود. به نظرم باید در یک فضای مفید درباره فیلمهای تولیدی حرف زد و به جریانات مختلف فکری امکان فعالیت در حوزه انقلاب را داد. در چنین شرایطی فیلمها پخته خواهند شد.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.