چهارشنبه, 20 آذر 1398
کد خبر: 10475
نقد فیلم سینمایی «درخونگاه» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

وقتی ارزشها در جشنواره فجر زیر سوال می رود!

آوینی فیلم

در سه روز ابتدایی فیلمهایی که به نمایش درآمد، شاهد اتفاقات عجیب و شاید نادری بوده ایم. فیلمهایی که برخلاف عنوان فجر انقلاب و در چهل سالگی انقلاب اسلامی به وقیحانه ترین شکل ارزشهای مردم را زیر سوال بردند و کارگردانهایی که عنادورزانه به جنگ با آرمانهای انقلاب رفتند. حالا این سوال از برگزارکنندگان جشنواره فجر و هیات انتخاب جشنواره به وجود می آید که با چه هدفی به چنین فیلمهایی مجوز دادند؟

به گزارش آوینی فیلم، تا اینجای جشنواره شاهد فیلمهایی با محوریت خیانت و ترویج ازدواج سفید(تیغ و ترمه  به کارگردانی کیومرث پور احمد)، ضدخانواده و تبلیغ زندگی منحرفانه(بنفشه آفریقایی به کارگردانی مونا زندی)، فیلم ضد دفاع مقدسی(درخونگاه) و فیلم مروج دوران شاهنشاهی(ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان) بوده ایم و بقیه فیلمهای به نمایش درآمده در ملت هم یا سرد و بی ارزش بودند و یا اینکه به نوعی مغایر با زندگی سالم یک خانواده ایرانی بودند. به جز فیلم جهان پهلوان تختی که تولید سازمان اوج بود و به شکل متفاوت زندگی یک شخصیت بزرگ را نشان داد. همین چند فیلم ماهیت سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را روشن کرد و نشان داد که برگزارکنندگان جشنواره و مسئولان فرهنگی و سینمایی با اعلام نام چند فیلم شناخته شده از فیلمسازان انقلابی مثل محمدحسین مهدویان و نرگس آبیار میخواستند گروهی را فریب دهند و بیش از نود و نه درصد فیلمها را آثاری تشکیل میدهند که یا ضدخانواده هستند یا به جنگ ارزشها برخاسته اند.

57587010.jpg

 

فیلم سینمایی «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی و تهیه کنندگی منصور سهراب پور، یکی از بحث برانگیزترین فیلمهای روزهای نخست جشنواره بوده است و ضمن اینکه یک فیلم بی ارزش سینمایی با مشکلات زیادی در قصه گویی به شمار می آید، در هدفی کاملا مشخص با فرهنگ ایرانی و فرهنگ دفاع مقدس به عناد پرداخته است و در نشست خبری فیلمش در سینما ملت هم گفت که چه دستاوردی از هشت سال دفاع مقدس گرفته ایم؟! این رفتار بی ادبانه کارگردان نشانه ای از زیرپا گذاشتن جشنواره فیلم فجر توسط برگزارکنندگان است که چگونه کارگردانی را که الزامی نسبت به آرمانها ندارد، وارد جشنواره فیلم فجر میکند.

اما در نقد فیلم درخونگاه به موارد تاسف برانگیز متعددی میرسیم. فیلم درباره یک جوان در به در با بازی امین حیایی است که بعد از گذشت 8 سال از ژاپن به ایران می آید تا با اندوخته پولی که نزد مادرش پس انداز کرده، کار و کاسبی راه بیندازد اما به تدریج میفهمد که پدر معتادش پولها را دود کرده است. خواهرش هم با مردی رابطه دارد که خلافکار است و کلا همه اعضای خانواده آنها داغان هستند. تاکید چندباره فیلمساز به عدد هشت و اینکه در این هشت ساله ما بدبختی کشیدیم و بعد هم اعلام اینکه یکی از پسران این خانواده هشت سال است که مفقود الاثر شده است. داستان این خانواده بهانه ای بوده برای عقده گشایی کارگردان درخونگاه از نظام اسلامی ایران و با تعمیم دادن این خانواده به کل کشور میتوان نتیجه گرفت که نویسنده و کارگردان میخواسته همه بدبختی های این مملکت را به گردن آن هشت سال بیندازد! در حالی که ارزشهای دفاع مقدس و هشت سالی که در فیلم بارها به آن طعنه زده میشود، سرشار از ارزشهایی مثل ایثار و شهادت و فداکاری و میهن پرستی و غیره بوده اما اسعدی به دلیل اینکه نسبتی با این فرهنگ ندارد، به هیچ وجه نمیتواند ذره ای آن را درک کند.

فیلم ضدایرانی و ضد فرهنگی «درخونگاه» در تیتراژ ابتدایی به مسعود کیمیایی تقدیم شده و فیلمساز که در دو فیلم قبلی اش هم نشان داد که عشق کیمیایی است، در یک رویکرد چهل ساله به عقب، سکانس هایی از فیلم قیصر را به شکل ناشیانه بازسازی میکند و انقدر از فهم شرایط عاجز است که نمیداند دیگر رژیم طاغوتی وجود ندارد که مانند آن زمان، شخصیت اصلی فیلم از بی مهری خانواده به یک روسپی مراجعه کند اما در کمال تعجب در جشنواره فجر انقلاب شاهد رفتن شخصیت اصلی فیلم با بازی امین حیایی به خانه یک زن بدکاره به نام شهرزاد با بازی پانته آ پناهی ها هستیم. در یک سکانس دیگر که بی حرمتی محض به مردم ایران و زنان این مملکت است، دوست مجنون امین حیایی با بازی نادر فلاح به ملاقات همین زن روسپی میرود و غرق عشوه های این زن اغواگر میشود و مخاطب باور نمیکند که این سکانس جنسی گرایانه و کثیف در جشنواره ای که عنوان فجر را دارد، به راحتی نمایش داده میشود.

 

فیلم درخونگاه

فیلم درخونگاه زیرسوال بردن تمام ارزشهای دینی و انقلابی و شرعی و اخلاقی است و فیلمساز با نگاهی کثیف نسبت به همه پدیده های انسانی، هم انقلاب و هم دین و هم زن و خانواده ایرانی را زیر پا میگذارد و مسئولان جشنواره هم برای این فیلم و فیلمساز فرش قرمز پهن میکنند و هیچ واکنشی نشان نمیدهند.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.